Logotyp: Karlstad Racing
Bild: Karlstad Racing

Behöver hjälp med att byta tillbaka orginal intercooler.

Forum för de som har funderingar eller idéer om det tekniska

Moderator: RallyAnders

Behöver hjälp med att byta tillbaka orginal intercooler.

Inläggav grimm tis 17 jun 2014, 17:33

Hej. Fabror gris gillade inte min fina intercooler i min Nissan Skyline R34 GTT, och har tvingat mej byta tillbaka till orginalet. Till saken hör att jag är tummen mitt i handen men villig att lära mej. Behöver hjälp av någon med mek-erfarenhet som kan hjälpa mej demontera nuvarande intercoolern för att sedan montera tillbaka orginalet som jag har, med till synes alla rör och montage.

Kan självklart betala lite för besväret, och hjälper självklart till med det jag kan osv. Skulle behöva hjälp med detta innan månadsskiftet då det blir körförbud efter 4/7.

Vore extremt tacksam för hjälp.

Skulle även gärna se om någon mot förmodan har en återcirkulerande dumpventil, gärna orginal, då de även tvingat mej byta bort min öppna dumpventil.

MVH,
grimm
grimm
Aspirant

Re: Behöver hjälp med att byta tillbaka orginal intercooler.

Inläggav Basn tis 17 jun 2014, 21:45

Intercooler borde du nästan kunna googla hur du byter eftersom det är standard bara luft som går igenom.. (Iaf på evo)

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Mitsubishi Evolution VIII US-Spec -03
Basn
Rödljusracer

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav grimm tor 19 jun 2014, 09:42

Det har löst sej med montaget, en polare åker ner från Åre, då det ändå ska göras 10kmilaservice i samband... Dock måste jag finna en återcirkulerande dumpventil..
grimm
Aspirant

Inläggav Basn tor 19 jun 2014, 09:52

Har en GReddy liggandes, vet ej om den passar för din bil dock.
Satt på min evo innan...
Basn
Rödljusracer

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav grimm fre 20 jun 2014, 06:08

Jag köpte en HKS-typ återcirkulerande igår, som bör dyka upp på måndag. Enligt jspec skulle den passa med lite slangar och en adapterplatta de hade hemma på lager. Får hoppas att snuten nöjer sej med den.. Besiktningsingenjören sa iaf att återcirkulerande bör räcka.
grimm
Aspirant

Inläggav Basn lör 21 jun 2014, 09:27

Måste fråga, fick du regbes pga intercooler? vad var det för intercooler? nått speciellt som fick dem att se den?
Basn
Rödljusracer

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav grimm lör 21 jun 2014, 13:34

Det är en stor eftermarknadsintercooler som sitter direkt i fronten. De vinkade in mej så fort de såg mej, trots att parkeringsfickan var överfull, vid en rutin-nykterhetskontroll på knappstad.

Jag vet inte vad det är för intercooler i övrigt, men den syns ju så klart direkt man tittar på bilen framifrån, speciellt om man vet att orginalet sitter nere i hörnet framför framhjulet.. Enligt snutfan får man inte byta ut den, måste va orginalutförande. Besiktningsingenjören höll med, även om han tyckte det var småaktigt. Enda sättet att få ha kvar den var att få papper från Nissan Sverige, och såna ger de inte ut på Skylines.
grimm
Aspirant

Inläggav Basn lör 21 jun 2014, 23:40

fyfan, som vanligt karlstadsnuten är nitiska.
Basn
Rödljusracer

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav grimm tor 26 jun 2014, 06:53

Det kan man lugnt påstå... Blir väl för övrigt att byta tillbaka till orginalavgassystemet också för att förhindra framtida huvudvärk...
grimm
Aspirant

Inläggav Bad_Mujo ons 02 jul 2014, 15:07

Men man får väl byta ex avgasrör till annat än original så länge man klarar ljudkrav och utsläpp.
Jag tror att polisen inte riktigt har koll på vad som gäller.

De stödjer sig säkert på att de kan anta att bilen är trimmad om det är en större intercooler (inte för att det inte går att få tag i original) och grövre avgasrör.
Since a car has 4 wheels why should power only be applied to 2 of them?
Bad_Mujo
Banracingansvarig

Användarvisningsbild

Inläggav grimm mån 07 jul 2014, 06:50

Då bilen inte är helbilsgodkänd kan jag egentligen ha nästan vad som hellst på den så länge bilprovingen är nöjd, men problemet är att polisen kan ändå kan trackassera genom att klaga och skriva förelägganden. Då Nissan Sverige inte skriver ut papper på att jag FÅR byta prylar på en skyline, så är jag enligt besiktningsingengören körd. då blir det dyrt i längden.

Kanske sätter jag tillbaka vissa saker om de verkar lugna ner sej i framtiden. Inget säljs.
grimm
Aspirant

Inläggav Basn mån 07 jul 2014, 07:54

Polisen i Karlstad är känd för att vara hård med bilar... på nått dumt sätt.
Basn
Rödljusracer

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav Saxxa mån 07 jul 2014, 11:34

Det där med avgassystem är det många som åkt på. Väldigt lurigt med 3"-system till exempel.
Hört talas om en (vet ej vem, eller om han ens är hemmahörande i krokarna) som åkte på att avgassystemet var modifierat när han hade reggat med en längsmonterad motor som normalt sitter tvärmonterad. Nu framgick det inte när jag hörde om det var modifierat original eller ej i det här fallet men det blir ju rätt fet side pipe om man ska montera icke modifierat avgassystem.....
Saxxa
Cruisare

Återgå till Teknik