Logotyp: Karlstad Racing
Bild: Karlstad Racing

Bilen laddar inte, vinande ljud Saab 9-3

Forum för de som har funderingar eller idéer om det tekniska

Moderator: RallyAnders

Bilen laddar inte, vinande ljud Saab 9-3

Inläggav AEracing lör 23 mar 2013, 18:16

Hej!

Gjorde misstaget att boka besiktningstid på min "felfria" OG9-3. Och vipps dök felen upp! Lite olika saker men det som känns mest kritiskt just nu är att bilen inte alltid startar.

Det verkar som att antingen laddar batteriet ur sig eller så laddar inte generatorn. Det finns lite kräm men det är inte alltid det räcker till, vid exempelvis en kallstart vilket resulterar i att jag behöver starthjälp.
Dessutom har det dykt upp ett härligt vinande ljud så det låter som att bilen är både turbo och kompressormatad. Inte en aning om felen hänger ihop eller om det bara är för att jävlas med mig. Tycker det låter mer fram än bak vilket borde betyda att det inte är generatorn som låter.

Batteriet har en indikator som enligt den säger att batteriet är i gott skick.
Jag mätte upp 11,8V när bilen inte var startad och ~14,4V när den var startad.
Tog en liten runda på ca 10min och mätte därefter upp 13,97V på tomgång.
Magnetkopplingen i AC:n är kass och det är inte omöjligt att det är det lagret som låter.

En liten kass mobilfilm, men ni hör hur den låter litegrann iafl: http://www.youtube.com/watch?v=ep5L5aExq_s
Bild

Stämmer spänningen med vad generatorn borde ladda?
Vad ska jag kolla upp härnäst?

Mvh Alexander
AEracing
Streetracer

Medlemskylt

Re: Bilen laddar inte, vinande ljud Saab 9-3

Inläggav Uffe lör 23 mar 2013, 19:33

Laddningen är korrekt. Vinande ljud brukar vara spännrulle eller löprulle, 1 och 5 på bilden. Kontrollera nivån i servon, det kan låta illa om det inte finns tillräckligt med olja.
Ta bort remmen och snurra på alla hjul och lyssna om det blir oljud.
If you receive an email from the Department of Health telling you not to eat canned pork because of Swine Flu - ignore it - it's just spam.
Uffe
Kung

Användarvisningsbild

Inläggav AEracing lör 23 mar 2013, 21:29

Angående oljudet tänkte jag också spännrulle löprulle men lyssnar man på bilen låter det som att det skulle komma ifrån 2 eller 3 där jag inte har en aning om vad 2 är och 3 är vattenpumpen. Men jag fick tips på ett annat forum att oljefiltret kan börja vina/tjuta en del.

Oljenivån i servon kollades för ett tag sedan men kan absolut kollas igen.
Ljudet brukar förvinna eller iafl avta efter att bilen blivit lite varmane...

Om den nu laddar korrekt. Bör det då vara batteriet som är slut iom att den inte orkar dra runt motorn tillräckligt för att starta?
Eller kan det vara glappkontakt i generatorn (om kolen börjar bli slitna)?
När man vrider på nycklen så att startmotorn drar; hur mycket är "ok" att spänningen sjunker för att utesluta att batteriet är dåligt. Förstår du hur jag tänker?
AEracing
Streetracer

Medlemskylt

Inläggav PrylBirger lör 23 mar 2013, 22:08

Batteriet kan ju visa "ok" men kanske är aningen klent ändå. Speciellt vid minus då de blir känsligare/klenare
Annars kan det väl även vara startmotorn som börjar ge upp så det inte orkar dra runt ordentligt?
Saab 9-3 Aero 2.8 V6 Turbo -06
Audi Quattro 2.6 V6 -96
http://www.garaget.org/PrylBirger
PrylBirger
Vansinnig

Användarvisningsbild

Inläggav AEracing lör 23 mar 2013, 22:53

Precis min tanke med batteriet. Indikerar ok men kanske är dåligt ändå.

Finns det bara kräm i batteriet så snurrar startmotorn precis som vanligt.
AEracing
Streetracer

Medlemskylt

Inläggav Uffe lör 23 mar 2013, 23:21

AEracing skrev:När man vrider på nycklen så att startmotorn drar; hur mycket är "ok" att spänningen sjunker för att utesluta att batteriet är dåligt. Förstår du hur jag tänker?

Det bör inte gå under 10 volt.
Åk till en servicevänlig bensinstation så kan du få hjälp med ett batteritest.
If you receive an email from the Department of Health telling you not to eat canned pork because of Swine Flu - ignore it - it's just spam.
Uffe
Kung

Användarvisningsbild

Inläggav AEracing lör 23 mar 2013, 23:34

Uffe skrev:
AEracing skrev:När man vrider på nycklen så att startmotorn drar; hur mycket är "ok" att spänningen sjunker för att utesluta att batteriet är dåligt. Förstår du hur jag tänker?

Det bör inte gå under 10 volt.
Åk till en servicevänlig bensinstation så kan du få hjälp med ett batteritest.

Ska ta och fortsätta felsökningen imorn.

Hört att det finns en sådan bensinstation på wåxnäs.. ;)
AEracing
Streetracer

Medlemskylt

Återgå till Teknik