Logotyp: Karlstad Racing
Bild: Karlstad Racing

Portning av toppar

Forum för de som har funderingar eller idéer om det tekniska

Moderator: RallyAnders

Portning av toppar

Inläggav Turbonisse lör 12 okt 2002, 12:45

Jag har funderingar på att börja med portning av toppar, infräsning av ventiler, inspänning av ventilfjädrar. Samt diverse skruvning på kvällar och helger.

Finns det något intresse för detta?
Turbonisse
Aspirant

 

Inläggav Ante - Arvika lör 12 okt 2002, 13:08

Hej!

Lite frågor!

Vad har du för tidigare erfarenhet av dessa jobb?

Är det några bilar som gått i motorsportsammanhang (rc ,rally ,dragracing) och som uppvisat några resultat?

Eller har du någon egen bil som är "grym" ?

Mvh Ante
Overboost Racing
Ante - Arvika
Vansinnig

Användarvisningsbild
 

Inläggav Gottfrid lör 12 okt 2002, 13:39

Intresse finns absolut, men som Ante säger....nåt som visar att du vet vad du snackar om vore bra :wink:
"Gottfrid" Volvo 240 GLT M50 -89
"StorTysken" BMW 540M/6 -95
"Lilltysken" Audi A4 Avant 1,8Tsq -99
Gottfrid
Vansinnig

Användarvisningsbild
 

Inläggav Tommy Luhr sön 13 okt 2002, 19:09

inget svar :)
Tommy Luhr
Streetracer

 

Inläggav Turbonisse mån 14 okt 2002, 07:45

Ja, vart ska jag börja!
Vill inte nämna namn men jag har gjort toppen till en röd Opel Kadett GSI som går i rally, skruvat åt en flerfaldig Sm vinnare i rally, byggt folkracemotorer som har vunnit en hel del tävlingar osv.
Vad gäller egen värsting så rekommenderar jag en tripp till min hemsida där jag berättar lite om min numera sålda rödmetalic Volvo 242. Förhopningsvis inte helt bortglömd i stan.
Den tiden det fanns motstånd på Örsholmen körde jag ifrån det mesta med en röd 240, som var beryktad i stan.

Hoppas detta ger svar på era frågor om min kompetens. :)
Turbonisse
Aspirant

 

Inläggav jooe mån 14 okt 2002, 08:08

Det är klart intressant... eller kommer bli så småningom. Tror du kommer få mycket att göra om du vill när "folk" här börjar tröttna på chip, avgas och filter 8)
Urfen brölar på med 2x45 DCOE :-)
jooe
Iceman

Användarvisningsbild
 

Inläggav 740R mån 14 okt 2002, 10:10

Turbonisse skrev:Ja, vart ska jag börja!
byggt folkracemotorer som har vunnit en hel del tävlingar osv.


detta måste ju betyda att du inte är allt för dyr :roll: en hel folkracebil är ju inte så dyr

infräsning av ventiler? är det med maskin eller med "handjagad" fräs?
On the street: Volvo XC90
On the track: Opel Corsa B
Off the track: bör man inte va!
740R
Streetracer

Användarvisningsbild
 

Inläggav Vargen mån 14 okt 2002, 11:04

Turbonisse skrev:Vad gäller egen värsting så rekommenderar jag en tripp till min hemsida där jag berättar lite om min numera sålda rödmetalic Volvo 242.


AAAA en 242 helt i min smak! :P
Ser dessutom att bilden är tagen i mina gamla hemtrakter...
Hur länge sen var det du härjade med denna då?
Kan inte minnas att jag sett den tidigare.
Oldsmobile Delmont 88 Convertible -68
Audi S6 Plus -97
Audi A4 1.8 Tq 190 STCC-edition -04

http://www.garaget.org/Wargen
Vargen
Lowlife

Användarvisningsbild
 

Inläggav fulingbusen mån 14 okt 2002, 11:50

intresse finns def. för detta. Säger till så fort jag behöver "hjälp"
Joakim Karlsson
Busted Knuckle Garage
fulingbusen
Vansinnig

Användarvisningsbild
 

Inläggav Ante - Arvika mån 14 okt 2002, 16:42

Hej!

Har du sålt lite delar såsom sprut osv till en kille uppe i Charlottenberg som heter Reidar?
Overboost Racing
Ante - Arvika
Vansinnig

Användarvisningsbild
 

Inläggav 740R ons 23 okt 2002, 09:02

eftersom denna kille inte verkar vilje ge nå mer info om sin verksamhet så tar jag över!

jag funderar nämligen oxå på att börja porta toppar åt andra än mig, men det beror på vad folk är villiga att betala för tex portningsjobbet på en 4cyl 8ventils topp

skriv gärna här nedan vad ni har eller vad ni skulle kunna tänka er att betala
On the street: Volvo XC90
On the track: Opel Corsa B
Off the track: bör man inte va!
740R
Streetracer

Användarvisningsbild
 

Inläggav Ante - Arvika ons 23 okt 2002, 10:54

Hej!

740R: Vad har du för erfarenhet av motorbyggen? Samt vad har du för maskiner?
Några byggen som du kan relatera till som har gjort bra resultat ifrån sig i motorsportsammanhang?

Hos hemmapularen kostar inte portningen mer än runt 1000 lappen. Såvida man inte är erkänt duktig på portningar ,motorarbeten ,tex Grottis ,Unitek ,Kent Karlsson osvosv... Eller om de uppvisat bra resultat i nått sammanhang med sina egna grejer.

Är kunskapen man betalar för.. En portning av en topp behöver inte förbättra toppen ,utan kan snarare försämra toppen om inte "portaren" vet exakt hur det ska vara..
Finns många exempel på toppar som är sönderportade..Av glada amatörer..

Vad för information använder du till grund för portningen?

Mvh Ante
Overboost Racing
Ante - Arvika
Vansinnig

Användarvisningsbild
 

Inläggav 740R ons 23 okt 2002, 11:31

Ante - Arvika skrev:Hej!

740R: Vad har du för erfarenhet av motorbyggen? Samt vad har du för maskiner?
Några byggen som du kan relatera till som har gjort bra resultat ifrån sig i motorsportsammanhang?

Vad för information använder du till grund för portningen?

Mvh Ante


jaá du

nu är det väll som så här att jag inte portat allt för mycke toppar, utan detta ligger lite mer långsiktigt, ska väll prova lite först med lite egna ideér i folkrace (både SAAB & VOLVO) så märks det väll lite iallafall hur det går.

men jag har ju min RC-SAAB som är ordentligt portad och ska väl använda mig av den som riktmärke (och den motorn levererar tillräckligt med effekt!)

har forskat lite om portning och har ett hum om vart jag ska börja,

skulle mina teorier hålla så tänkte jag att jag kunde ta emot lite "kunder"!

där emot så har jag inte benkoll på om mina teorier funkar på turbomotorer, men om turbo-portning är samma som sugmotor-portning så är väll det inte heller några probbs,


väl mött i framtiden Mvh / Henrik
On the street: Volvo XC90
On the track: Opel Corsa B
Off the track: bör man inte va!
740R
Streetracer

Användarvisningsbild
 

Inläggav DMC ons 23 okt 2002, 11:51

Eftersom det handlar om att förbättra flödet så är det ju lika för sugmotorer och överladdade motorer.
DMC
Vansinnig

Användarvisningsbild
 

Inläggav Ante - Arvika ons 23 okt 2002, 13:23

Hej!

Tänk på att en grymt flödande topp inte alls behöver betyda bäst motor...

Utan man ska balansera mellan bäst flöde och minsta möjliga volym på kanalerna ,speciellt på insug..

Här är det många som bara portar upp "stort" för att få mycket effekt,men det de inte tänker är på att de kan förlora grymt i mellanregistret där bilen ska dras igenom...
Många riktar in sig alldeless för mycket på grym toppeffekt ,och blir frånåkta av bilar med "mindre" toppar men mindre ventiler.För att de "mindre" ofta har en större area under toppeffekten. Som ju är det viktiga..
Så det är en stor balansakt att bli duktig på portning ,många timmar i bromsbänk och många sönderportade toppar..

Samt ta in alla variabler såsom ,lyft ,duration ,overlap ,ramp , cylinderborr ,slag ,osvosv går att hålla på hur länge som helst..Men detta tar de "stora" grabbarna hänsyn till.. :D

Man får alltid vad man betalar för..Det ska man veta ..
Overboost Racing
Ante - Arvika
Vansinnig

Användarvisningsbild
 


Återgå till Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: och 1 gäst