Logotyp: Karlstad Racing
Bild: Karlstad Racing

Jocke's BMW 325 turbo

Vad händer med ditt fordon? Lägg upp bilder, nyheter och info m.m.

Moderator: RallyAnders

Re: Jocke's BMW 325 turbo

Inläggav Blomgren sön 16 jun 2013, 18:08

svarar åt jocke, delar garage ;)

motorn är en original M50b25, effekt okänd, borde ha legat mellan 250-300hk?

blästring+lack fixa http://www.ukkab.se
BMW E30 och E36
Blomgren
Streetracer

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav cocos sön 07 jul 2013, 00:30

Så då då är bakaxeln redo , ska bara borra upp och gäng bakaxel fästena i karossen , och svetsa på förstärkningsplåt.
Bild

stålomspunna bromslangar runt om

Bild

Toppen ska ja försöka hinna lämna iväg på måndag på planing beror på om plånboken tillåter :?
cocos
Cruisare

Användarvisningsbild

Inläggav flurka sön 07 jul 2013, 17:05

cocos skrev:Så då då är bakaxeln redo , ska bara borra upp och gäng bakaxel fästena i karossen , och svetsa på förstärkningsplåt.
Bild

Porrigt! :bs:
//Lars Bengtsson
Saab 9-5 2,0t biopower - 08
Garaget.org/flurka
flurka
VanillaGorilla

Medlemskylt

Inläggav cocos sön 07 jul 2013, 22:07

Tack , fint ska de va ;)

Idag fick även bruksbilen lite kärlek med olja, filter, nya tändstift. Men oljefilter locket råka gå sönder :evil: så får köpa nytt i morgon , sen ska ja se vilket spole de är som är sönder så den går på alla sex cylindrar :cry:

Bild
cocos
Cruisare

Användarvisningsbild

Inläggav flurka sön 07 jul 2013, 23:34

cocos skrev:Tack , fint ska de va ;)

Idag fick även bruksbilen lite kärlek med olja, filter, nya tändstift. Men oljefilter locket råka gå sönder :evil: så får köpa nytt i morgon , sen ska ja se vilket spole de är som är sönder så den går på alla sex cylindrar :cry:

Är du säker på att det är en spole? Vet inte hur det är på E36 men min E46 328 -98 var det själva hylsan mellan tändstiften och spolen som krånglade så det tände motorlampan. Skulle det vara en sån så blir det ju lite billigare iaf :wink:
//Lars Bengtsson
Saab 9-5 2,0t biopower - 08
Garaget.org/flurka
flurka
VanillaGorilla

Medlemskylt

Inläggav cocos mån 08 jul 2013, 19:04

Okej , nej ja vet inte säkert än, ska kolla i morgon tänkte ja=)
cocos
Cruisare

Användarvisningsbild

Inläggav cocos fre 09 aug 2013, 19:49

Helloj ! har vart lite inaktivt har inte vart så mycket i garaget , men va där i veckan så fick lite gjort =), fick hjälp av blomgren och svetsa fast förstärkningsplattorna till bakaxeln så har ja borrat om så de blir lite grövre bakaxelinfästningar.

Har även beställt cooperringpackning och arp bult idag så hoppas man kan börja monterna ihop de snart.

Bild
cocos
Cruisare

Användarvisningsbild

Inläggav cocos tis 22 okt 2013, 22:36

Har vart lite dålig på uppdate har lite gamla bilder som ja lägger upp, ska knäppa lite nya bilder i veckan :)
Men de som hänt är att cooper packningen är på och arp bult och toppen så väntar med att få hjälp att ställa kammarna.
grenrör,turbo och wastgate uppe , och slangar till bromsarna bak är pressad och klara.
så ska köpa hjullager till veckan och montera.

Bild

Kammarna ligger i nu

Bild
cocos
Cruisare

Användarvisningsbild

Inläggav cocos tor 07 nov 2013, 23:14

Lite bilder hur de ser ut nu.

Lite dåligt bild men har gjort en plåt och klätt in för lite knappar.

Bild

Så ser de ut i motorn nu väntar på att Granlund ska hjälpa mig och ställa in kammarna så man kan smälla ihop resten av motorn , grenrör,turbo,wastgate och kardan är även monterat.

Bild

Kom över ett par schysta 3 delade Ac Schnitzer rennsport 1 fälgar som ska renoveras under vintern också ;)

Bild
cocos
Cruisare

Användarvisningsbild

Inläggav cocos mån 09 dec 2013, 20:37

Så nu är motorn och kylaren klara nu är de bara golv i coupen och hanbromsbackar kvar att fixa : )

Bild

Har påbörjat med golvet

Bild
cocos
Cruisare

Användarvisningsbild

Inläggav cocos sön 23 feb 2014, 20:44

Hej har vart dålig på och uppdatera men har hänt en del grejer allfall.

Har gjort klart golvet och starta och varmkört den och återdragit toppen.
I och med att de inte blev någon is och va dåligt väder fick jag börja med något annt , så beställde hem e46 länkarmar och ett styrkit. Knäpper lite bilder i veckan när ja vart i garaget =)
cocos
Cruisare

Användarvisningsbild

Inläggav Saxxa tis 25 feb 2014, 18:01

Kul att det rör på sig! Blir jäkligt fin den där alltså!

Vad menas med "styrkit" då? Är det wisefab tro?

Såg i bilsport att man med cooper och arp-bult kan plocka ut strax över 500 kusar på bakhjulen med i övrigt oöppnad m50b25. Det är bannimej inte illa det! Själv gick jag lite på pumpen med motorval visade det sig. :/

Hörde i nåt löst sammanhang om att det kommit nya regler med e85-konvertering som kunde innebära att man även får turbokonvertera. Det var nåt sånt vill jag minnas. Minns dock inte vart jag läste det.... Nånting som du gjort nån läxa med kanske?
Saxxa
Cruisare

Inläggav cocos tis 25 feb 2014, 21:59

Tja tack ! :) Styrkit mena ja styrvinkelkit , inte wisefab så mycke pengar har ja inte :D de är ett biligare alternativ. Ja de går och kräma ut bra ur dom där m50 motorerna :) Men tyvärr så har ja lite liten turbo nu, blir väll en ny så småning om.

Vad har du köpt dig för för motor då ? :)

Ja jag har läst de på ppf jag också , men måste väll göra en massa annat så de går igenom. Så de får ja väll skita i sålänge :)
cocos
Cruisare

Användarvisningsbild

Inläggav Saxxa ons 26 feb 2014, 07:12

E34 M5 med S38B36.

Urtjusig motor med hög potential. Mycket hög till och med. Tyvärr är instegströskeln det också......
Det allra första steget man behöver göra innan man ens börjar med det roliga är nämligen att byta kolvar. Tänk om jag visste det när jag skulle iväg och köpa bilen. Fast å andra sidan är den rätt så rapp original så jag får väl ge mig till tåls fram till dess att jag skrapat ihop den halvmiljon eller så som jag behöver för att kunna "börja" trimma...

Men i ditt fall så är det ju bara att glida in på turbobanditen och köpa lämpligt agg för mellan 5-600 hästar så är ju allt biff sen! Kanske behöver byta soppapump och spridare också i och för sig?
Saxxa
Cruisare

Inläggav cocos mån 07 apr 2014, 18:44

Bara plocka ur inredningen direkt de :)

nja, är ju rätt mycket som ska göras om man ska upp i 5-600 hk.

Nu är bilen allfall klar , väntar bara så ja kan skramla ihop till ett par coils så ja kan ut och köra lite sen =) sen är de väll ett sprut man får spara ihop till.
cocos
Cruisare

Användarvisningsbild

Återgå till Projekt