Logotyp: Karlstad Racing
Bild: Karlstad Racing

_Persson_ - Volvo 242-83 Turbo Update 25/3

Vad händer med ditt fordon? Lägg upp bilder, nyheter och info m.m.

Moderator: RallyAnders

_Persson_ - Volvo 242-83 Turbo Update 25/3

Inläggav _Persson_ sön 04 mar 2012, 18:36

Märke & modell: Volvo 242DL
Årsmodell: 1983

Historia om bilen:
Köpte bilen av Olathomassen på garaget.org.
Följde hans projekttråd och när han skrev i den att han kanske skulle sälja den så tog jag kontakt direkt och kollade på den.
Efter lite om och men så följde den med mig hem.

Agerade sommarbil i år och cruisingbil. Blev en massa öl och bältesspännena går alldeles utmärkt att öppna ölflaskor med :lol:

Framtidsplaner:
Den ska få fortsätta och agera sommarbil/cruisingbil med ett litet undantag. Helrenovering är på G och motorn byts ut mot en b230ft som ska få sig en rejäl trimmning.
Målet för 2012 är att bottna turbon :twisted:

Lite smått och gott som kommer att hamna i bilen.

Drivlina:
Holset HX35 med hemmasnickrat extraktorrör och VAG/KKK wastegate
Torsendiff
Nira
1000cc spridare
Tuffare pump och catchtank
Tuffare tryckplatta med 6puck sinter
Bmw-låda
osv.

Interiör:
5st extramätare. Alla original såklart.
Om pengar finns över så blir de sportskinn från någon tysk i den
Annars original förutom växelspak och ratt om man inte kommer över en R-sportratt igen.

Exteriör:
Rostlagas
Lackas Kulörförslag mottages gärna
Grupp A-vinge
Vita blinkers runt om beroende på kulör på bilen
Sänkning med coilovers
Polarisfälgar om jag inte får tag i några andra fräna 80-talsfälgar 8-)

Övrigt:
Mer rost än vad jag trodde från början men de jobbigaste är bucklorna bakom dörrarna efter inbrottsförsök...

Lite bilder då.

Som den såg ut när jag köpte den då. (lånad bild)
Bild

Efter lite fix och en REDIG rekond
Bild

Bild

Bild

Bild

Som den såg ut innan den kördes till garaget.
Bild

Bild

Dagsfärska bilder då. Kommer mer efter helgen skulle jag tro men just nu ligger prio på 244an som ska rostlagas och få ny lack och en turbomotor så de går att besikta. Tråd kommer om den också

Bild

Bild

Bild

Motor
Bild

Blocket är nymålat med epoxygrund och en röd 2-k topplack.
Bild

Motorrenoveringssats. Ramlager ska bytas ut mot glyco och nya ringar ska inhandlas. Annars finns allt
Bild

Nya blanka fina frostpluggar
Bild

Lite delar till grenröret
Bild

Holset HX35g. Misstänker att innan sommarn är över så kan de kanske bli en större turbo
Bild

Bild

Bosch 044-pump. Förpump kommer inom kort
Bild

Lite flänsar och klämmor
Bild

En tialkopia. Får se om man kan få den att funka. Annars får man köpa sig en riktig
Bild

6-puck fjädrad 228mm sinter för BMW
Bild

Modellanpassad IC till 940 med AC. Passar så jävla perfekt på en 240 så fortsätter att köra med en sådan fast lite större modell
Bild

KKK wastegate från en audi. Den ska renoveras och coatas
Bild

Bild

Flänsar till grenröret
Bild

Spridarna - Precison 990cc
Bild

Nira I3+
Bild

Färdigpunktat. Dock så funderar jag på att göra om 2ans rör se det går runt ettans. Mest pga mer plats åt tändkablarna och sen att kunna komma åt stiften utan att ta bort grenröret

Bild

Fick ur motorn och har rensat bort nästan allt i motorrummet. Dock bara bilder på motorn ur.

Kompisen hjälpte till och lyfte ur den :P
Bild

Bild

Sen var jag och hämtade en topp av en kompis idag.

Ordentligt portad i insug och avgas
dubbla ventilfjädrar
40/46 ventiler
upptagna förbränningsrum för att bättre förbränning och mindre risk för spikningar
och en vass enem turbokam
även grupp-a kylkanalerna är uppborrade...

Har bara vart provstartad en gång sedan den byggdes.

Bild

Bild

Bild

Bild

Superpro bussningar från KG Trimning
4 nya tryckslangar och 2 stänkläppar med fästen Inte ett dugg billigt men är man originalbög och pedant så blir de lätt så här :oops:
Bild

Bild
Senast redigerad av _Persson_ sön 25 mar 2012, 19:32, redigerad totalt 2 gånger.
_Persson_
Cruisare

Re: _Persson_ - Volvo 242-83 Turbo

Inläggav Grävling sön 04 mar 2012, 19:13

det här kan ju inte bli annat än bra ju. jag skulle föreslå att du kör på den färg som är på bilen idag för den såg bra grym ut eller lacka den i 240´s turbo orginalfärg. vete sjutton om vita lampor skulle passa på den utan skulle nog köra på orginallampor runt om jag vore du. och skulle du inte få tag på polarys-fälgarna så rekomederar jag "15" orginal turbofälg.

mvh stefan
Grävling
Volvo mannen

Användarvisningsbild

Inläggav Vargen sön 04 mar 2012, 21:09

Mycket trevligt projekt! Behåll originalblinkers för guds skull - ser ju klart bäst ut!

Grymmaste färgen:
http://www1.garaget.org/archive/19/1869 ... 185215.jpg

Fräna fälgar:
http://www.nipotrading.se/shop/product_ ... ts_id=2919
Oldsmobile Delmont 88 Convertible -68
Audi S6 Plus -97
Audi A4 1.8 Tq 190 STCC-edition -04

http://www.garaget.org/Wargen
Vargen
Lowlife

Användarvisningsbild

Inläggav Grävling mån 05 mar 2012, 21:34

instämmer helt till fullo där vargen.
lyssna på honom för han hade en orginal 240 turbo som var sjukt snygg. kan jag lova.
Grävling
Volvo mannen

Användarvisningsbild

Inläggav Nybakk tis 06 mar 2012, 15:32

Röstar på den härligt babyblå lacken! den är inte så vanlig och kulören är sjukt snygg ju!
Tommie Nybakk
Mina bilar
Volvo 244 GL-R -90 "7000 milaren"
Golf V GT 1.4 TSi -08 "Den vite tysken" -SÅLD TILL MOR
Volvo 244 DL Turbo -78 "8000 milaren"
Saab 9-3 TTiD Vector SC -09 "20000 milaren"
Nybakk
Rödljusracer

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav H3dlund ons 07 mar 2012, 21:50

Färgen är ju stenhård. Den där bilen hade jag velat ha. :)
H3dlund
Streetracer

Användarvisningsbild

Inläggav _Persson_ fre 09 mar 2012, 16:42

Grävling skrev:det här kan ju inte bli annat än bra ju. jag skulle föreslå att du kör på den färg som är på bilen idag för den såg bra grym ut eller lacka den i 240´s turbo orginalfärg. vete sjutton om vita lampor skulle passa på den utan skulle nog köra på orginallampor runt om jag vore du. och skulle du inte få tag på polarys-fälgarna så rekomederar jag "15" orginal turbofälg.

mvh stefan

Blir volvo 192. Me den färgen blir de nog originalnlinkers skulle jag tro. Får beställa ett par nya bakljus isåfall :P

Polarisarna äger jag redan men hittar jag inga bbs rc 090 eller RS så blir de nog dem.

Vargen skrev:Mycket trevligt projekt! Behåll originalblinkers för guds skull - ser ju klart bäst ut!

Grymmaste färgen:
http://www1.garaget.org/archive/19/1869 ... 185215.jpg

Fräna fälgar:
http://www.nipotrading.se/shop/product_ ... ts_id=2919

Tackar :D Ja de lutar åt originalstuk rakt igenom förutom sänkning och vingen

Färg är bestämt och beställs under helgen 8)

Grävling skrev:instämmer helt till fullo där vargen.
lyssna på honom för han hade en orginal 240 turbo som var sjukt snygg. kan jag lova.

Haha har redan bestämt mig nu :P

Nybakk skrev:Röstar på den härligt babyblå lacken! den är inte så vanlig och kulören är sjukt snygg ju!

Jo den är grym när den är fin i lacken. Min va ju omlackad i en grönare variant men hoppas att de blir den härliga babyblå sen 8)

H3dlund skrev:Färgen är ju stenhård. Den där bilen hade jag velat ha. :)

Ja de har jag också kommit fram till :P
Haha kanske kommer säljas i framtiden och då är de bara att slå till. Dock lär den inte bli till salu på några år iaf :lol:

Btw har hänt rätt mycket och uppdate kommer i helgen någon gång. Förstahandsmålet är att den ska va klar andra helgen i maj men annars är de i slutet som maj som är smärtgränsen.
Dock lär de bli tajt som fan men har lagt några timmar på den efter jobbet denna veckan och lär fortsätta så nästan varenda kväll.

Rostlagningen ska iaf börja imorgon
_Persson_
Cruisare

Inläggav Blomberg lör 10 mar 2012, 22:27

Persson skrev:Förstahandsmålet är att den ska va klar andra helgen i maj men annars är de i slutet som maj som är smärtgränsen.
Dock lär de bli tajt som fan men har lagt några timmar på den efter jobbet denna veckan och lär fortsätta så nästan varenda kväll.

Haha.. Din alltid lika optimistiska garagegranne skrattar gött framför lapptöppen nu :mrgreen:
Blomberg
Cruisare

Medlemskylt

Inläggav _Persson_ mån 12 mar 2012, 09:09

Blomberg skrev:
Persson skrev:Förstahandsmålet är att den ska va klar andra helgen i maj men annars är de i slutet som maj som är smärtgränsen.

Haha.. Din alltid lika optimistiska garagegranne skrattar gött framför lapptöppen nu :mrgreen:

Haha. vi får se hur de blir. Är själv lite skeptisk...
_Persson_
Cruisare

Inläggav _Persson_ sön 18 mar 2012, 20:20

Demonterade förardörren och slipade den där de såg ut att vara dålig och jodå. Det var inte så bra..
Bild

Bild

Vingen borta
Bild

Höger skärmkant renskrapad
Bild

Roligt arbete. Tur man får lite hjälp
Bild

Tröskeln
Bild

Bild

Bakskärmen
Bild

Bild

Som bilen såg ut förra veckan
Bild

Framvagn och bakvagn nere
Bild

Bilen uppe i karossvaggan som jag byggde för några år sen
Bild

Bild

Skrapat en underredsmassa. Jag har skostorlek 45 btw så det blev en del
Bild

Börjar bli plåtrent men är en bit kvar. De som ska bytas lägger jag dock inte tid på...
Bild

Och efter man värmt med gasol och skrapat med en tysk spackelspade så körde man vidare med denna och i viss mån slipmaskinen där man kom åt
Bild

Resultatet blir såhär
Bild

Lite annat då
M90 svep som ska på en ZF
Bild

Grenröret version 2 påbörjat...
Bild

Va till kompisen och skruvade bort en komplett styrservo. Letar bara efter en servopump som satt på de bilar med abs
Bild

Sen till de lite roligare då. Har köpt lite grejer igen

Nya bromsok
Bild

Nya handbromsbackar
Bild

Nya skärmkanter
Bild

Nya framskärmar 81-83 som legat i lite drygt ett decenium. Verkade va bra passform på dem iaf
Bild

Köpte mig även en extrautrustad 240DL för lister och utrustningens skull. Är för övrigt till salu inom kort
Bild

Skapliga lister för och vara från 87. Kan bli svårare att få tag lika fräscha till dörrar och bakskärmar för de passar ju inte från 244...
Bild

Bild

Elhissar och massa mätare men inget centrallås. Känns lite som om ett centrallås hade vart nödvändigare
Bild

Bild

Bagagerumsmatta/plast volvo original
Bild

Får troligtvis ett roligt paket imorgon med lite mer förhoppningsvis fräscha originaltillbehör 8)

Beställde även 3 liter solid färg, 1,5 liter härdare och en liter epoxyprimer så då får man 3 liter blandad epoxy (har redan en liter epoxy och härdare) och 4,5 liter blandad färg så jag borde klara mig :lol:

Ska även in och köpa mig lite body och beställa all ekonomiplåt som behövs imorgon.

Börjar även bli lite smått stressad nu men vi får se vad som händer och sker
_Persson_
Cruisare

Re: _Persson_ - Volvo 242-83 Turbo Update 18/3

Inläggav Nybakk tor 22 mar 2012, 20:29

Ser bra ut detta... Du råkar inte ha någon ritning på din karossvagga/snurra som du har byggt? själv funderat en hel del på att bygga en.
Tommie Nybakk
Mina bilar
Volvo 244 GL-R -90 "7000 milaren"
Golf V GT 1.4 TSi -08 "Den vite tysken" -SÅLD TILL MOR
Volvo 244 DL Turbo -78 "8000 milaren"
Saab 9-3 TTiD Vector SC -09 "20000 milaren"
Nybakk
Rödljusracer

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Re: _Persson_ - Volvo 242-83 Turbo Update 18/3

Inläggav _Persson_ sön 25 mar 2012, 19:30

Nybakk skrev:Ser bra ut detta... Du råkar inte ha någon ritning på din karossvagga/snurra som du har byggt? själv funderat en hel del på att bygga en.

Tackar :D

Nej du denna byggde jag bara ihop me de bitarna jag hade. Var tänkt att en seriösare skulle byggas men denna duger ju :lol:

Update då

Har fått lite paket nu i veckan
Bild

Och här är kulören
Bild

Fräsch R-sportklädsel
Bild

Bild

Fick tyvärr inga nackkuddar med men har 90ians glts vanliga alternativt r-sport bakre som kanske kan passa fram?
Bild

Bild

Lite andra delar som jag köpt på mig i höstas.
Brandsläckare från biltema. Ska bli Babyblå den också
Bild

Volvia försäkrings första hjälpenbag allt utom en kompress finnes
Bild

Nya orangea blinkersglas
Bild

Huvudströmbrytare. Ska få sitta vid batteriet i skuffen
Bild

Blir dubbla uppsättningar låsmuttrar. En volvo original och denna. Måste ju va räd om original plåtisar med kromade navkapslar och snobbringar ju
Bild

Emblem som ska få pryda grillen. Ska få ny färg. Letar också efter ett till skuffen
Bild

Var även iväg och hämtade lite plåt och body i torsdags. Saknas 4 liter body för den va restad men kommer till veckan.
Bild

Bild
_Persson_
Cruisare

Re: _Persson_ - Volvo 242-83 Turbo Update 25/3

Inläggav Erlandsson tor 02 aug 2012, 03:12

Hur går det för dig ??
Bild
Erlandsson
Cruisare

Återgå till Projekt