Logotyp: Karlstad Racing
Bild: Karlstad Racing

''FredrocK'' - Nissan 180SX RPS13 -97

Vad händer med ditt fordon? Lägg upp bilder, nyheter och info m.m.

Moderator: RallyAnders

Re: ''FredrocK'' - Nissan 180SX RPS13 -97

Inläggav ''FredrocK'' fre 16 sep 2011, 11:23

Bjuder på en liten bild på bilen som jag hittade på J-Specs forum.
Detta är alltså från Auktionen i Japan. :)

Bild
C70/740/740/200sx/180sx/Cmax/V70II
Bild
BildBild
''FredrocK''
Vansinnig

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav ''FredrocK'' fre 16 sep 2011, 14:38

Nu när motorn lirade som den skulle så va man ju lite gassugen. :)
Så vid ett tillfälle så drog jag ut får en korsning och drog iväg fullt 1an, 2an och skulle precis växla till 3an... POFF!!!!!
...och jag hade fulla vindrutan av nån vätska.. Fasen tänkte jag och slog av allt. Nu gick en kylarslang!
Nej, det var det inte.. för vätskan rann inte av som vatten direkt. Utan var lite segt. Olja...
Då skramlade det till under bilen och jag såg nåt rulla på vägen i backspegeln.
Stannade vid vägkanten med en stadig oljerand efter mig. Öppnade huven och såg att jag inte hade nåt oljefilter kvar.
Gick och hämtade det borta på vägen och ringde samtidigt en polare som ställde upp med bärgningshjälp hem igen.
Stort tack till Christopher Ekerljung och Joel Holmstrand!! :bocka: Grymt att kunna ställa upp på väldigt kort varsel. :)

Väl hemma så började jag kolla på vad som hänt och åkte in till J-Spec och kollade med dom.
Då visade det sig att jag fått fel oljefilter. Jag glömde nämna att ja hade oljefilterflytt på den vilket gjorde att det skulle vara ett annat filter än original SR20. Så originalfiltret passade, men gängade på lite väl kort.
Dom två senare filtren (AVS) jag skaffat tidigare var dock rätt. Så jag monterade ett sånt och fyllde på ny olja.
Hade tappat ca 3,5liter på dom 300m jag rullade när jag tappade filtret.

Efter en rejäl motortvätt och stora delar av bilen så fick jag den ren igen. :) Satan så kletigt allt var!

Lite bilder på olja över och i bilen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Bild
BildBild
''FredrocK''
Vansinnig

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav manne fre 16 sep 2011, 15:39

Den är sjukt fet denna!
Du har allt tålamod å pilla med saker en annan inte skulle palla :P syftar på luckan till handskfacket, den blev riktigt bra :D
Trist att du stöter på trubbel jämt :P Verkar gå tröll i denna bilnn
Cutting springs isn't just for fun.. it's an addiction.
manne
Vansinnig

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav Blomgren fre 16 sep 2011, 17:10

du fick bra rostskydd iaf 8)
BMW E30 och E36
Blomgren
Streetracer

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav Grävling fre 16 sep 2011, 21:23

det lär ju bli lätt och skruva sen nu när allt är insmort. 8)
Grävling
Volvo mannen

Användarvisningsbild

Inläggav ''FredrocK'' fre 16 sep 2011, 22:43

manne: Tackar! :) Ja, ja tycker inte ja ä så extrem ändå ja. :) Du är ju inte så dålig på det själv tycker jag när man läser om allt du gör. :) hehe. Kul att du gillade det!
Ja, man börjar fundera ibland.. men det är väl sånt man får ta när man haft isär allt och ska få ihop det igen. :wink:
Gött iaf att reda ut en massa småsaker nu så man kan se om man kan förbättra tills nästa år.

Blomgren: Haha! Det stämmer! ;) Å nästan ny olja också. hade väl gått 50mil. Ingen "Schletölja" här inte. ;)

Grävling: Hehe, ja nu är det bra glid i gängorna. :wink:
Bild
BildBild
''FredrocK''
Vansinnig

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav mathias lör 17 sep 2011, 21:27

Oljetrycksmätare i bilen? eller nått slags larm som varnar för för lågt oljetryck?
Inte roligt att köra sönder motorn pga för lågt oljetryck, men det verkar ju ha gått bra då du var med och körde idag.
Såg bilen idag och den var riktigt riktigt blank och fin, nypolerad eller är det bilderna på projekttråden som gör lacken
inte helt rättvis?
Vad blev det för tid som bäst idag?
mathias
Rödljusracer

Inläggav ''FredrocK'' sön 18 sep 2011, 10:52

Jorå, oljetryckmätare finns allt redan i den. Så det känns ju lite tryggare iaf att ha lite koll om nåt skulle hända. :)
Ja, nu går den fint! :) Riktigt kul att köra igår! Synd att jag inte kunde vara kvar för däckmissbuket bara. men, men.. det får bli fler gånger hoppas vi. :)
Nej, den är inte polerad eller nåt nu.. bara rent bruksskick på lacken i nuläget. :)
Det blev 9.89 tror jag. Satsade inte tokmycket på att köra så fort jag kunde. Det var mest kul att gasa å slita däck! :D Haha!
Bild
BildBild
''FredrocK''
Vansinnig

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav ''FredrocK'' mån 19 sep 2011, 14:59

Jag har ju haft ett litet problem sen jag monterade mina 200SX lyktor på bilen.
Dom passar ju inte med frontplåten på den här. Så nu bestämde jag mig för att fixa till detta oc montera Xenon samtidigt.

Så här ser 200SX lyktan ut. Den har nån elektronisk justering som tar en massa plats.

Bild

Här är den 180SX lykta som satt på bilen.

Bild

Lyktan isärplockad och justermotorn borttagen.

Bild

Bild på justermotorerna borttagna som får bli dagens lättningsbild! Hehe.

Bild

Här har jag kapat bort delar av det gamla fästet för justermotorn och svetsat ett nytt "manuellt fäste" istället.

Bild

Och en bild när Xenonet är monterat. :) Blev lite bättre ljus kan man säga! :)

Bild
Bild
BildBild
''FredrocK''
Vansinnig

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav ''FredrocK'' tor 22 sep 2011, 17:32

Kör en liten uppdatering från helgen som gick. Lite actionbilder för omväxlings skull. :)
Karlstadracing hade motordag med 201m körningar och utställning som Carlstad Streetmeet höll i på gamla flygfältet i Karlstad.
Många av er som läser här var säkert där. Men för dom som missade detta så drar jag en kortversion av min dag iaf. :)
Riktigt kul att vi fick till en bra dag då förra regnade bort.

Bild

Bild

Jag passade på att först ställa ut bilen i några timmar...

Bild

..för att sen byta däck och köra några repor. Tror jag hann med 6st.

Bild

Roligast var ju så klart att bränna däck! :)
Bästa tid kom lite i andra hand.
Blev 9.89 som bästa tid för dagen i slutändan.

Bild

Bild

Tillbaka efter körningen och blev invinkad att ställa mig bland pristagarna.

Bild

Blev även ett 3:e pris Peoples Choice vilket var en kul överraskning när man kört färdigt. :)

Bild

En kul dag som blev riktigt lyckad! :)
För mer foton, kolla in under Galleri på www.karlstadracing.nu
Fotograf på dom bilder jag publicerat här i tråden är Erik Nygren. www.ENFOTO.nu
Bild
BildBild
''FredrocK''
Vansinnig

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav ''FredrocK'' fre 30 sep 2011, 21:58

En liten update på kvällskvisten.

Som ni säkert sett på bilderna från motordagen så har jag ju stichat ihop fronten lite nu mer. :)
Shit happens.. ;) Den första av dom inträffade utanför Nöjesfabriken i Karlstad några veckor tidigare.
Detta var en dag då jag blev lite övermodig och tyckte att jag tog mig fram överallt i stan... men icke..
Här var det stopp. Det krasade fint och jag fick backa tillbaka lite och kryssa över..

Bild

Här har jag borrat och stichat ihop den igen. :bs:

Bild

Bild

Tillverkade ett par enkla fästen för att kunna få fronten i rätt läge mot huven. Något jag inte hade haft hittils.
Ett par plattjärn bockades och borrades för att tillverka en klyka att lägga fronten i.

Bild

Funkade bra i slutändan och så sitter fronten nu för tiden. :)

Bild
Bild
BildBild
''FredrocK''
Vansinnig

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav BeerBringer mån 03 okt 2011, 09:53

''FredrocK'' skrev:Bjuder på en liten bild på bilen som jag hittade på J-Specs forum.
Detta är alltså från Auktionen i Japan. :)

Bild

Du råkar inte veta vad som hänt med original kjolpaketet?

/Marcus
Team Kreuger Racing
Kör: Nissan 200sx -92 Svart och tonad som fan!
----------------------------
BeerBringer
Streetracer

Användarvisningsbild

Inläggav ''FredrocK'' tis 04 okt 2011, 07:20

Nästan hela har jag hemma nu faktiskt. Det är inte riktigt komplett då framskärmarna tydligen skrotades...
Så dom delarna framför och bakom framhjul saknas. Sen är det lite sprucket på sina ställen då bilen med säkerhet använts en del. :)
Vet inte om jag är sugen på att sälja det dock. Är väl inte allt för många Kouki paket på marknaden här. :P
Var det nåt speciellt du tänkte på eller mer hela paketet?
Bild
BildBild
''FredrocK''
Vansinnig

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav BeerBringer tis 04 okt 2011, 09:12

Nä var väll mest sugen på Kouki i allmänhet. Har varit en dröm ända sen jag köpte bilen. Tänkte att det kanske låg och skräpade någonstans. Synd att framskärmarna + detaljer blivit skrotade. Tror inte dom förstod vad dom gjorde.
Får du för dig att sälja så kan du höra av dig.
Team Kreuger Racing
Kör: Nissan 200sx -92 Svart och tonad som fan!
----------------------------
BeerBringer
Streetracer

Användarvisningsbild

Inläggav ''FredrocK'' mån 10 okt 2011, 17:05

BeerBringer: Ok! Då är jag med. :) Ja, lite synd att dom är borta alltså.. Hade gärna haft ett komplett paket. plus att ett par originalskärmar är bra att ha. :)
Ja hör av mig i så fall. :)

Inte uppdaterat på länge här.. men nu tar vi en liten igen.

Ena ventilationsgallret var trasigt i panelen. Så ja plockade ett av ventilationsgallren från sidorna på instpanelen från min 200sx och bytte ut i mitten på denna. Blev kanon! :)
Före:

Bild

Efter:

Bild

Sen plockades bakkjolen av och ett nytt arrangemang med skyltbelysningen gjordes. var trött på att behöva lossa dom när man skulle ha av bakkjolen och samtidigt skönt att slippa att dom lossar och hänger ner (Som på bilden här typ..) när man är ute och åker..

Bild

En liten bild på själva belysningen. Jag valde den av dom som var mest hel. :)

Bild

Ett litet temporärt fäste som ska fixas till bättre i vinter. Nu ska det bara provas ut om det funkar.

Bild

Så ja kapade bort mittbiten i hålet som syns på bakkjolen där och placerade belysningen i mitten istället.

Sen var jag trött på att växelspaksdamasken var så sliten. Så jag sydde en ny i svart tyg.

Bild

Monterad. :) Blev lite bättre.

Bild

Avslutningsvis, dagens lättning. :)

Bild
Bild
BildBild
''FredrocK''
Vansinnig

Användarvisningsbild
Medlemskylt