Logotyp: Karlstad Racing
Bild: Karlstad Racing

''FredrocK'' - Nissan 180SX RPS13 -97

Vad händer med ditt fordon? Lägg upp bilder, nyheter och info m.m.

Moderator: RallyAnders

Re: ''FredrocK'' - Nissan 180SX RPS13 -97

Inläggav ''FredrocK'' tis 23 aug 2011, 15:38

Huvudet på spiken där Briander! :bs: precis så! :) Tackar så mycket! :D

Justerade cambern till nästan max fram för att få till fitmenten bättre mellan skärmar/däck.

Bild

Som jag visade tidigare så fick ja tag på en lila rattspacer för att matcha med alla andra lila detaljer jag har.
För att montera denna med insex-skruv så fick ja borra upp 6 av hålen för att kunna trä nyckeln igenom.
Funkade fint! :)

Bild

Passade på att byta ratt också. Den gamla Sparcoratten ur inkl släpringen för airbag.

Bild

Nya Nardi Classic ratten och även Bride stolarna monterade.

Bild

Närbild på infästningen av stolarna. Var tänkt att använda Sparco Evo Plus stolarna tills i vinter först. Men tyvärr funkade inte dom tillsammans med Powerails underredena.
Så jag fick köra på och montera Bride Vios III stolarna redan nu. :) Dom passade perfekt!

Bild

Gamla golvmattorna från 200an får tjänstgöra tills jag skaffat en ny uppsättning eller om det blir att ja skär till egna.

Bild

Slutligen en bild på när Takatabältena är monterade. har en fästpunkt kvar att fixa på dessa innan ja kan använda dom.

Bild
C70/740/740/200sx/180sx/Cmax/V70II
Bild
BildBild
''FredrocK''
Vansinnig

Användarvisningsbild
Medlemskylt
 

Re: ''FredrocK'' - Nissan 180SX RPS13 -97

Inläggav ''FredrocK'' ons 24 aug 2011, 15:48

Då var det dags att ta tag i monteringen av drivlinan. :)

Var till J-Spec och fick tag i en begagnad koppling som ja ville prova.
Det är en Clutchmasters FX500 koppling som ska ha ökad hållkapacitet med 200-400% enligt spec.
Denna var som sagt begagnad och har tidigare provats i Halvarssons gamla S14 med 2,2liters Stroker SR20 i.
...det höll den inte för utan slirade.
Men det fanns lite material kvar på den och var inte helt slut. Så det var värt en provmontering. :)

Bild

Här har vi spisen som ska hinkas i. :)

Bild

Och Växellådan.

Bild

Jag hade inget centreringsverktyg för kopplingen. Så ja fick göra ett provisoriskt själv. :) Funkade fint! :)

Bild

Färdig för ilyftning! :)

Bild

Äntligen på plats!

Bild

Monterade grenrör och turbo (som syns på en tidigare bild där) och såg att en annan olje retur på turbon skulle passa bättre. så den raka byttes ut mot en som var lite vinklad.

Bild

Den nedre kylarslangen fattades så jag tog och kapade upp en gammal Volvo 740 kylarslang som hade många bra böjar.
Kapade sen till ett rör och monterade emellan kylare och motor. Har tyvärr ingen bild på detta.

Bild

Vid kvällens slut så såg motorrummet ut så här. Lite mer rör monterade och en hel del av kabelstammen är kopplad igen.

Bild

Monterade också ett Ultra Racing fjäderbensstag bak. Bytte ut det FET Sports stag som satt där tidigare.

Bild

En ny lila driftbutton monterades också. Ville få lite mer matchning med lila i kupen så den gamla blå fick flytta på sig. :)

Bild
C70/740/740/200sx/180sx/Cmax/V70II
Bild
BildBild
''FredrocK''
Vansinnig

Användarvisningsbild
Medlemskylt
 

Re: ''FredrocK'' - Nissan 180SX RPS13 -97

Inläggav PRYL ons 24 aug 2011, 21:43

Jisses vad du ligger i. Inte många kvällar kvar om du fortsätter så här...
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild
 

Re: ''FredrocK'' - Nissan 180SX RPS13 -97

Inläggav ''FredrocK'' tor 25 aug 2011, 15:48

PRYL: hehe, ja, försöker få ordning så mycket som möjligt på småsaker här och där innan vintern nu så man helst ska kunna finjustera då när man ändå har isär allt och sätta ihop det sen. :) ...men det kommer nog finnas att göra ändå gissar ja.. :wink: hehe..

Monterat växelspaken och bytt olja i växellådan samtidigt. Skönt med fräscha grejer när man gör uppstart sen. :)
Även motorn har ny olja och filter nu.

Bild

Sen fick även mittkonsollen ta plats. Den gamla damasken fick föja med än så länge i brist på ersättare.
Det blev lite filande innan "askkoppen" satt bra i mittkonsollen där. men nu så går den att öppna vilket inte gick tidigare.

Bild

Har även passat in högtalare och dörrsida lite bättre. var inte hundra passning där tidigare.

Bild

Fick justera själva hötalaren lite i dörren också och få den rättroterad.

Bild

Så här blev det efteråt. :)

Bild

kollade lite in på bromsoken bak och såg en grön/turkosaktig färg på beläggen.
Misstänkte och hoppades att det skulle vara vad jag trodde...vilket det också visade sig vara! :)
Project Mu D1 Spec Drift belägg! :) Gnisslar vid vanlig körning och dammar bra mycket.. men biter fint när man rycker i handbromsen! :)
Det är ju hydraulisk/mekaniska ok bak på denna iom att den är från Japan.
Något ja trodde satt på alla först men fick lära mig av en Nissan-broder här i stan att så inte var fallet under första tiden med 200an. :)

Bild
C70/740/740/200sx/180sx/Cmax/V70II
Bild
BildBild
''FredrocK''
Vansinnig

Användarvisningsbild
Medlemskylt
 

Re: ''FredrocK'' - Nissan 180SX RPS13 -97

Inläggav ''FredrocK'' ons 31 aug 2011, 15:03

Ja, då var ju äntligen motorn i och ihopkoppling av resten gjort.
Har haft lite problem med en massa saer innan en ordentlig uppstart kunnat göras.
Först så hade jag ingen nyckel till bilen då den hamnat på villovägar.. Så det blev till att försöka få tag på en ny.
Philipson Bil i Karlstad skred till verket och hjälpte mig. Inte helt lätt visade det sig då den har japanskt chassinummer som inte funkar i Europeiska systemet. Så med hjälp av låsnummer och lite detektivarbete så lyckades dom pricka rätt! :) Stort tack till Philipson!!
Efter detta så rök det en fin vit strimma från motorrummet varje gågn jag provade att starta... Inte ok!!
Lyckades tillslut lokalisera att det kom från generator-området. Så kabelhärva plockades ner igen och kollades över. inga fel på den.
Så jag kollade vidare och upptäckte att det var lite bränt på en av oljekylslangarna. Det visade sig att den låg emot en del av generatorn som blev strömförande under startögonblicket och då "svetsade" det lite där. En strippa senare så var det ok och den startade utan problem. :) Gött!!

Var förbi J-Spec igen och hämtade lite saker.
Blev ett Ultra Racing övre stag bak. sitter i C-stolparna, En vattentemp givare med monteringsadapter, en shortshift och lite dekaler (Brakeland/J-Spec.se)

Bild

Sen var jag hos Philipson och fixade lite glödlampor. Det är ju lite annorlunda lampor i Koukibakljusen. Även i framblinkerserna.
Där måste jag byta en gång till. för dom som dom hade där var 5W. Och jag behöver 12V/18W. Men det är beställt nu. :)

Bild

Staget monterat!

Bild

Kylvattentempsensorn monterad i adapter på kylslangen. Tyvärr funkade inte sensorn som den skulle. Den passade inte med Defi-instrumenten. Visade ungefär 80grader fel... :P Så det blir att skaffa en Defi sensor senare istället.

Bild

Bubble shift knob från Proper+ (It's proper) monterad.

Bild

Sen har lite dekaler monterats på baklucka och framruta! :)

Bild

Bild
C70/740/740/200sx/180sx/Cmax/V70II
Bild
BildBild
''FredrocK''
Vansinnig

Användarvisningsbild
Medlemskylt
 

Re: ''FredrocK'' - Nissan 180SX RPS13 -97

Inläggav JerdaN ons 31 aug 2011, 16:01

''FredrocK'' skrev:Kylvattentempsensorn monterad i adapter på kylslangen. Tyvärr funkade inte sensorn som den skulle. Den passade inte med Defi-instrumenten. Visade ungefär 80grader fel... :P Så det blir att skaffa en Defi sensor senare istället.

På bilden ser det ju ut som om sladden ur givaren är till för elektrisk tempmätare. JSpec brukar ha ett par givare liggandes hemma på hyllan till sin Depo racing-serie, du kan ju alltid kolla med dem...
Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
//Daniel

BMW 335i M-sport -07
JerdaN
EBay is my homeboy

Användarvisningsbild
Medlemskylt
 

Re: ''FredrocK'' - Nissan 180SX RPS13 -97

Inläggav ''FredrocK'' ons 31 aug 2011, 21:28

Det är en Depo givare jag provat där. Men den har tydligen inte rätt känslighet..
Så det får som sagt bli the real deal senare. :)
C70/740/740/200sx/180sx/Cmax/V70II
Bild
BildBild
''FredrocK''
Vansinnig

Användarvisningsbild
Medlemskylt
 

Re: ''FredrocK'' - Nissan 180SX RPS13 -97

Inläggav ''FredrocK'' tor 01 sep 2011, 18:43

Lite mer mattor hittat som gick att få ur under instrumentpanelen. Känns alltid lika bra! :)

Bild

Har bytt till Torque Adjustable Tie Rods för att få lite mer justermån än med original. med dom vinklarna jag kör blev det lite för lite gängor kvar för att det skulle funka.

Bild

Sen har jag hållt på att få allt att gå fritt i hjulhusen fram. Börjar ta sig nu. För man skruvar ju inte upp bilen i onödan.. ;)
Hittade lite kabel som blivit skavd. denna drog ja om så den hamnade bättre.

Bild

Fixade till en liten enkel lösning på ett stort problem här.
Det är ju så att den stora kabelhärvan som går ut på förarsidan och ut i hjulhuset kommer i vägen när man sänker ordentligt och vill svänga. Så jag tog loss själva genomförningen och tryckte in den i kupen. Sen tillverkade jag ett plåtlock som på bilden och skruvade dit för att kunna få härvan så högt upp som möjligt.
En liten specialare som faktiskt funkade efter att den fått hamras till lite på plats. :)

Bild

Sen blev det en del plåtbankande på sina ställen. Passar på att våldföra sig nu så man vet vad man ska fixa ordentligt i vinter sen. :) Men nu går det fritt iaf. :)

Bild

Bild

Bild
C70/740/740/200sx/180sx/Cmax/V70II
Bild
BildBild
''FredrocK''
Vansinnig

Användarvisningsbild
Medlemskylt
 

Re: ''FredrocK'' - Nissan 180SX RPS13 -97

Inläggav PRYL fre 02 sep 2011, 07:17

Gött att du inte behövde göra ännu mer ingrepp iaf. Det kunde ha varit värre med tanken på höjden(om man kan kalla det för det).
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild
 

Re: ''FredrocK'' - Nissan 180SX RPS13 -97

Inläggav ''FredrocK'' mån 05 sep 2011, 15:15

PRYL: Haha! :D Precis! :wink: Ja, nu funkar det iaf. men det finns lite mer att fixa till framöver så det blir riktigt bra! :)

Sen senaste uppdateringen här så har jag nu haft bilen ute på lite provkörning och lagt ca 50mil bakom mig i lugnt tempo då jag ville kolla att allt lirade med motorn och så. Och det satt ju en sprillans ny TRS 330 Turbo på den som ja ville köra in lite.

Det började låta lite skumt under bilen som att avgasröret slog i golvet då och då efter ca 10-15mil. Jag gjorde ingen större grej av detta då frontpipen ligger väldigt nära golvet. Den här Torque "dubbla frontpipen" jag har monterad är ju tillverkad så för att ligga i skuggan av balken under bilen. på så sätt så får man maximalt med utrymme mot marken. :bs:
Sen efter ca 30mil uppstod ett till mycket konstigt ljud. Som att ett lager är väldigt glapp och sen liksom skriker till då och då.
och det rasslade lite som en näve grus när man gasade lite på turbosidan av motorn.
Linkade hem iaf. då lät det inte så mycket längre.
Kollade det mesta på den sidan och hittade både ett grenrör som behövde skruvas till och ett motorfäste som satt löst.
Allt tillskruvat så povkörde jag igen och det var tyst. :) Perfekt tänkte ja och misstänkte då att det kanske trots allt var dessa lösa saker som bidrog till oljuden..

Körde 20mil fram och tillbaka till Charlottenberg och Eda-träffen som var där. men tyckte det var konstigt att den gick så satans dåligt, svårt att få laddtryck överhuvudtaget..

Väl på Edaträffen så blev det faktiskt ett pris! Kul som satan! :) Det blev ett 3:e pris i Asien-klassen. :)

Foto: bruze.nu
Bild

Bild

Efter hemkomsten så började jag kolla varför den va så slö. Och möttes då av detta..
Inte så bra... och inte så konstigt att den va slö.. Turbon var totalrasad och glappade ett par millimeter åt alla håll..
Kan förstå nu varför det kom en massa konstiga ljud därifrån ett tag ...

Bild

Avagassidan

Bild

Oljereturen

Bild

Inne i lagerhuset

Bild

en liten bit av impellern hittades i ICn.

Bild

Mer om resten i morgon..
C70/740/740/200sx/180sx/Cmax/V70II
Bild
BildBild
''FredrocK''
Vansinnig

Användarvisningsbild
Medlemskylt
 

Re: ''FredrocK'' - Nissan 180SX RPS13 -97

Inläggav PRYL mån 05 sep 2011, 15:23

Usch då. Tråkigt med turbon. Hoppas det inte dragit med sig något mer.
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild
 

Re: ''FredrocK'' - Nissan 180SX RPS13 -97

Inläggav ''FredrocK'' tis 06 sep 2011, 07:31

Ja, det är ju inte det roligaste så, speciellt inte när man precis fått ihop allt. Men det är ju faktiskt ordnat nu igen! :)
Det kommer visa sig senare idag här när jag uppdaterar vad som var felet. :bs:
C70/740/740/200sx/180sx/Cmax/V70II
Bild
BildBild
''FredrocK''
Vansinnig

Användarvisningsbild
Medlemskylt
 

Re: ''FredrocK'' - Nissan 180SX RPS13 -97

Inläggav ''FredrocK'' ons 07 sep 2011, 17:35

Ursäktar att det inte blev en uppdatering i går som tänkt. Kom lite saker i vägen.

Lite rädd för att det låg mycket roligt i motorn iom att man kört ca 20mil efter raset.. :oops:
Men skruvade ner tråget och kikade där, hittade några enstaka spån, men inte så farligt mycket som jag trodde.

Bild

Efter lite letande, funderande så blev man inget klokare varför den hade rasat. Borde ju vara oljetillförsel, men slangar och allt såg bra ut. provade också att köra motorn på starten för att få olja genom slangen till turbon. Det kom inte en droppe hur vi än gjorde..
provade plocka bort slangen. Ingen skillnad. inte en droppe ur nippeln. Då börjar man ju fundera vart i motorn det är tätt.
Plockade loss själva nippeln på blocket och då låg det olja med tryck bakom den märkte jag.
Nippeln var helt tät och jag fick knacka ur den med en liten insexnyckel. Då stöp det ut en liten plastliknande plugg ur den.
Vet inte vad det är och vart det kommer från. men konsistensen är typ som polyester liksom. blir lite vitt när man skrapar på det med nageln. Skumt, men nu hittade man ju i af felet! :) Skönt!!
Denna lilla plugg kan ju förklara varför den S14A turbo som satt på den innan TRS330 turbon också var helt slut. :wink:

Bild

Åkte till J-Spec och fixade en ny turbo. Blev en RS3860 den här gången.

Bild

Bild

I samband med att jag hade loss allt såg jag att ett motorfäste (det som satt löst tidigare) inte såg ut att sitta rätt.
Och upptäkte när jag to loss det att det satt upp och ner. Så kan det gå när man har lite brottom vid montering..
Då nu kom motorn ner kanske 5mm till på vänster sida vilket i sin tur gjorde att min frontpipe ligger bättre till i förhållande till golvet nu. :) Win-win!! :D

Bild

Bild

Passade på att byta lite bult i samma veva på downpipen. Nu sitter som sagt frontpipen som den ska. :)

Bild

Det är inte helt lätt att komma åt ibland när man är kort. Då kan det hjälpa att kliva in till problemet istället. :D haha!
Här fick man ju plats rätt bra, och kom åt bra också. :)
Tack för kortet Christopher! :wink:

Bild

LMM fick nu med nya turbon hamna i low-mount position nere där AC kompressorn sitter egentligen. Blev bra!

Bild
C70/740/740/200sx/180sx/Cmax/V70II
Bild
BildBild
''FredrocK''
Vansinnig

Användarvisningsbild
Medlemskylt
 

Re: ''FredrocK'' - Nissan 180SX RPS13 -97

Inläggav JerdaN ons 07 sep 2011, 20:39

Skönt att du hittade den pluggen. :)
Är det justerbar arm på wastegate-klockan på nya turbon förresten? Många eftermarknadsturbos kommer ju med ojusterbara armar och inställd på typ 5psi eller så.. Å det är ju "inte så jävla rockigt", som Pölsa sa. :)
Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
//Daniel

BMW 335i M-sport -07
JerdaN
EBay is my homeboy

Användarvisningsbild
Medlemskylt
 

Re: ''FredrocK'' - Nissan 180SX RPS13 -97

Inläggav Asse ons 07 sep 2011, 21:24

Hur är det att köra med 4-puckad ofjädrad? :)
Erik Lindgren

Honda Integra Type R K24! -98
Honda Accord -04

http://www.garaget.org/Asseee
Asse
Vansinnig

Användarvisningsbild
MedlemskyltInfr Race
 


Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: och 4 gäster

cron