Håller på att bygga mig en Rallycrossbil (super nationell klass 4 2150cc)
Har småpysslat lite under vintern och tänkte delge mig av mitt bygge till er

Ämnet är en Opel Corsa B som det ska tryckas ner en C20NE motor i med F20 låda, det ska byggas bur mm. mm.
Häng med här och kolla gärna in http://www.janssonracing.com
En org. Opel Corsa B -98 Eco med Skuren motor har hämtats i Göteborg. Den har inte rullat så många mil och ser väldigt fräch ut, känns lovande!
En Beg. Rallymotor (C20NE) Har inhandlats av Lars-Ove "Biffen" Olsson och enl. fd. ägare så levererade den körbara 179dhk med sprut, vi får väl se vad den ger efter montering av de tänka MC-förgasarna
Receptet för tillfället är iallafall överdim.borrad botten med JE-kolvar, Verdi H-profil stakar, lättad/balanserad och Halvarssontopp med mekaniska tryckare, Enem-kam mm. Sen ska det troligen matas med MC-förgasare och skickas ut genom extraktorröret
Org. renoverad F20 Låda med svetsad diff
Ett Kitcar-plastskärmarpaket är uppgjutat och står och väntar på montering, huv, baklucka och högerdörr gjuts av Jonas Ökvist. http://www.okvistrallycross.com
Gussbur, Snap-off mm mm.
Ämnet innan förvandlingen till tävlingsbil
Karossen är nyinkommen i garaget och uppslängd på pallbockar.

Och så här är det tänkt att det ska se ut när det är klart

Så här såg det ut mitt i arbetet med asfaltmatteskrapningen.
Har fortfarande inte hittat någon rost! peppar, peppar...
Urkapad reservhjulsbalj, diverse onödiga plåtar och all urskrapad asfaltmatta samlad på ett ställe.
Ställde det på vågen innan jag körde iväg det till tippen = -20kg

Nyinhandlat ratt med Snap off fäste som suttit i en Div 1 bil (Magnus Eriksson)
Borde ju göra att även Corsan kommer axa 0-100km/h på under 3sek.
2st Compomotive fälgar har inhandlats av http://www.teamsoderholm.se
Har snickrat ihop en rörnotch som används tillsammans med
svarven och de nyinköpta hålsågarna från http://www.wurth.se i Karlstad (som även de fick ett egentillverkat fäste)
så nu borde störtbågetillverkningen gå smidigare än när man måttar med tummen och kapar på chans med rondellen.


Lånade en tryckluftdriven kniv från bilglasfirman http://www.rydsglas.se i Karlstad, och jäklar va smidigt det var att plocka ur rutorna. Så nu blir det till att använda de gamla glasrutorna som mall för polycarbonatrutorna.

Ställde in stolen och hängde tillbaka rattstången + ratt för att kunna måtta in vart huvudbågen ska placeras. Kom inte så mycket längre med burbygget den kvällen men fick iallafall reda på att ratten måste sänkas.

Jag och Corsan tog oss en sväng till tvätthallen på macken en kväll. Kanske lite mer än 70kg kultryck, men inte mycket... känns bra att man utgår från en lätt bil


Lite avfettning och högtryckstvättande senare. Fick bort hyffsat mycket av asfaltmattsresterna.

Karossen är vält på högkant för lite underredsmasseskrapning och senare inlämning på blästring (ifall någon rost hittas vill säga)
Här ser ni även plasten som Jonas Ökvist fixat. http://www.okvistrallycross.com

Jonas Ökvist hade även en komplett styrservo som följde med plastköpet, tackar för det

Nu blir det till att mixtra lite med styrdonet så det blir mer anpassat för att tävling med och inte finåka inne i stan.

Har fixat en servostyrningskontroll. Liten smidig sak som kopplas in i befintligt uttag på ECU:n (servo enheten) och ersätter givarna för hjulhastighet och motorvarv. Och med hjälp av vridpotentiometern så kan jag reglera styrkan på servon.

Men hjälp av dessa verktyg och lite svett så arbetar jag mig sakta men säkert närmare ett frächare underrede.

Ytterligare en fördel med liten bil... inte så stora ytor att skrapa

Övre delen bara skrapad och den nedre skrapad och puttsad med vinkelslipen (med borsten på)
Resten försvinner med blästringen.

Ett steg fram och två steg bak ... När buren skulle monteras så visade det sig att det inte riktigt passade, så jag ritade nya mallar för A-stolpebenen och huvudbåge med bättre passform.
Har fått nya ben och båge skickade till mig men väntar med att svetsa in dem tills karossen blivit blästrad.

Corsa-projektet kommer få stå åt sidan lite över sommaren då huset ska få växa lite.
Så det blir till att byta ut rondell och slägga mot Hammare och spik.

Men jag antar att några regniga dagar när man inte kan va ute så ska det nog mekas lite

// Henrik