Logotyp: Karlstad Racing
Bild: Karlstad Racing

PRYL - Nissan Skyline R33 GT-R

Vad händer med ditt fordon? Lägg upp bilder, nyheter och info m.m.

Moderator: RallyAnders

PRYL - Nissan Skyline R33 GT-R

Inläggav PRYL tis 04 jan 2011, 17:35

Jag skapar en liten projekttråd för vinterbilen.
Det blir en lite mindre omfattande tråd än förra projekttråden.

Jag har iaf köpt mig hyffsat original skyline som jag tänkte ha som vinterbil.
Jag hade även tänkt att ha den original men det har var lite svårt att hålla fingrarna ur kakburken när det finns så mycket eftermarknadsprylar till den.

Idag så har jag en ECU som är mappad för 0,9bar men när jag köpte bilen så gick den på grundladd och det visade sig vara laddtryckssolenoiden som var kass. Jag har efter det satt i en HKS EVC-S laddtrycksstyrning så nu ligger den på 0,9-1,0 bar igen och jag kan styra laddtrycket som jag vill. En 100-cells racekatalysator har även kommit på plats tillsammans med en bredbandslambda. Effekten ligger någonstans mellan 350-400hk idag.
I övrigt så sitter det som i de flesta japanska rismaskiner lite Defimätare på a-stolpen, turbotimer, Apexi RSM på instrumentpanelen, Apexi Intake kit, etc...

Utvändingt så tycker jag att den är tillräkligt trevlig så jag har beställt lite andra förbättringar.

Dessa beställningar är på väg:
3" rostfritt cat backsystem med 4,5" dämpare (får man inte in foten i slutröret på en japs så är det ingen riktig japs)
Induction hard pipe kit (nya tryckrör med mindre mottryck än originalrören)
R34 ball bearing turbos
Extreme TSC (manuell justering av fyrhjulsdriften). Idag så känner systemet av g-krafterna i sidled tillsammans med lite andra faktorer och justerar drivningen på framhjulen efter det. Det gör att det blir lite lurigt vintertid då det inte är så många G i kurvorna.
Nismo instrumentering (original instrumentering går till 180km/h?!)
Super Hicas nav för att kunna bibeålla fyrhjulsstyrningen med Sparcoratten som ska i.

Delar som kommit hem som väntar på att monteras:
Apexi PowerFC med handkontroller och Datalogit
Dubbla HKS SSQV.
Highflow 255+ LPH bränslepump

Så här ser den iaf ut idag:
Bild
Bild
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild

Re: PRYL - Nissan Skyline R33 GT-R

Inläggav JerdaN ons 05 jan 2011, 06:48

Byt även elbows och frontpipe ganska omgående. Original-elbow'en (iaf på GTST) är utformad som en rejäl strypning... Hojta till om du behöver hjälp med något också. :)
Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
//Daniel

BMW 335i M-sport -07
JerdaN
EBay is my homeboy

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav PRYL ons 05 jan 2011, 12:53

Tackar Jerdan. Jag har sneglat på OBX elbows då de har uttag för EGT som standard, är lite slö numera. Jag har mailat en ebaysäljare om fraktpris för några dagar sedan men har inte fått svar än.
Downpipe har jag inte bestämt än om jag ska ha kinesisk eller japansk. Jag ska spana på nätet för att se hur hållabara kinavarianterna verkar vara.
Första kvällen i garaget blir nog denna vecka tror jag men det är för drivaxeldamaskbyte och ev styrstagsbyte så det är inte något upphetsande direkt.
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild

Inläggav EsarR ons 05 jan 2011, 21:52

Man kanske skulle komma ut på ett studiebesök under veckan så våra gtr´s får träffas lite ;)
EsarR
Ordförande KDR

Användarvisningsbild
MedlemskyltStyrelsen

Inläggav PRYL ons 05 jan 2011, 22:05

EsarR skrev:Man kanske skulle komma ut på ett studiebesök under veckan så våra gtr´s får träffas lite ;)

Det tycker jag. Jag är hemma nu i en vecka så något är fel om det inte blev lite uppgraderingar.

Extreme TSC:n kom idag(tack EsarR för tipset) Den ska lödas om lite då jag inte vill ha möjlighet att koppla ur framhjulen helt då det skadar systemet på R33:an.
Annars så ska det bli spännande att installera och få den testad.
Bild

Har även fått bekräftelse att avgassystemet, hard pipe kitet och instrumenteringen lämnat leverantörerna.
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild

Inläggav PRYL mån 10 jan 2011, 15:44

I väntan på beställningarna så fick sig bilen en omgång Lahega No36 i helgen så att saltet inte biter lika bra på den.
Bild

Jag har även beställt rostfria EGT-anslutning som ska moteras framöver när det är dags för turbobyte.
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild

Inläggav PRYL ons 12 jan 2011, 13:28

Nismo instrumentering monterad med hastighetsmätare som går längre än 180km/h som originalet slutar på.
Har även monterat en Extreme TSC som gör att jag kan lura g-kraftsensorn att lägga på mer drivning på framhjulen.

Bild
Bild
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild

Inläggav JerdaN ons 12 jan 2011, 22:04

Stiligt! Nismo's mätarhus är inte allt för vanliga så där har du gjort ett kap. :)
Hittade ett shortshift-kit till din bil på skyline.se förresten; http://www.skyline.se/forum/viewtopic.php?f=6&t=20006
//Daniel

BMW 335i M-sport -07
JerdaN
EBay is my homeboy

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav PRYL tor 13 jan 2011, 13:04

JerdaN skrev:Stiligt! Nismo's mätarhus är inte allt för vanliga så där har du gjort ett kap. :)
Hittade ett shortshift-kit till din bil på skyline.se förresten; http://www.skyline.se/forum/viewtopic.php?f=6&t=20006

Tackar Jerdan, ska kika på shortshiftern och se vad det är för prylar.

Jag har fått på nya avgassystemet och jisses vilken skillnad. Originalsystemet stryper verkligen rejält. Nu kommer laddtrycket med en rejäl kick runt 3000varv och håller i hela registret till varvstopp. Den blev dock riktigt högljudd så en instats till slutröret är beställd så inte grannarna stryper mig när jag åker på morgonen.
Bild
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild

Inläggav JerdaN tor 13 jan 2011, 22:55

Ta en titt här: http://www.japspeed.co.uk/

Där hittar du en hel del till din bil, bl.a. kat-ersättare med ljuddämpare istället. Det kanske kan ju vara något? Glöm inte att fråga dem om de har sakerna i lager innan du beställer bara, jag fick vänta ett antal månader på mitt FMIC-kit från just dem...
//Daniel

BMW 335i M-sport -07
JerdaN
EBay is my homeboy

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav PRYL tis 18 jan 2011, 21:37

Ljuddämparen såg smidig ut. Jag får se hur bra det fungerar med insatsen, det kanske får bli att beställa en sån annars.
Hardpipe-kittet fastnade i tullen men två kullagrade R34 GTR turbos har hittat hem. Får jag pickisen såld i helgen så kanske finns det hopp för att kunna få in prylarna i bilen också.

JerdaN skrev:Ta en titt här: http://www.japspeed.co.uk/

Där hittar du en hel del till din bil, bl.a. kat-ersättare med ljuddämpare istället. Det kanske kan ju vara något? Glöm inte att fråga dem om de har sakerna i lager innan du beställer bara, jag fick vänta ett antal månader på mitt FMIC-kit från just dem...
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild

Inläggav Grävling ons 19 jan 2011, 11:23

Hardpipe-kittet fastnade i tullen???????

vad var det för problem med då???? eftersom det fastnade i tullen??? kommer du att få det endå eller????
Grävling
Volvo mannen

Användarvisningsbild

Inläggav Michael ons 19 jan 2011, 12:14

Blir det någon bankörning eller konbana/201m med Godzillan till sommaren?
Vad blir det för mos i maskinen när du monterat de nya turboagregaten tro?
Den går nog som ett skott redan nu. :bs:
Megane RS 250 CUP.
Michael
Vansinnig

Användarvisningsbild

Inläggav JerdaN ons 19 jan 2011, 15:23

Grävling skrev:Hardpipe-kittet fastnade i tullen???????
vad var det för problem med då???? eftersom det fastnade i tullen??? kommer du att få det endå eller????
Det tar längre tid innan grejerna är hemma och det innebär att man får betala tullavgifter (=moms) på sakerna. Kostnaden för detta är 25% av inköpspriset + frakten. Dvs, det man totalt betalt för varan x1,25... Detta gäller endast om man handlat utanför EU, varor innanför EU's gränser är redan intullade och därför slipper man tull från t.ex. Tyskland eller England. :bs:
//Daniel

BMW 335i M-sport -07
JerdaN
EBay is my homeboy

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav Asse ons 19 jan 2011, 15:42

Nja, det där var väl inte riktigt rätt Jerdan

Först måste man betala moms(25%) på rubbet inkl. frakt.
Sen får man betala en tullavgift på 8% på hela ovanstående summa.

Pryl, jag förutsätter att du bygger motorn så att den är anpassad efter mästarhuset nu (rödmarkering vid 9000rpm) :)
Erik Lindgren

Honda Integra Type R K24! -98
Honda Accord -04

http://www.garaget.org/Asseee
Asse
Vansinnig

Användarvisningsbild
MedlemskyltInfr Race

Återgå till Projekt