4rviid skrev:Inte för att vara dryg eller så men turbokonv. BMW 6:or finns i överflöd.. Hade vart cleant att ha den som sugis, men jag förstår konceptet mycket vill ha mer

Å de finns inte sug 6or i överflöd? Köper inte riktigt argument här ;)
Här ska ni få massa bilder att götta er i! Har ju hänt en hel del då

Texten kan vara konstig eftersom jag har kopierat från tråden på Oijoij, så tidangivelserna stämmer inte nåt

Polera kompressorhus!

grenrör å downpipe klart


gjort oljereturrör, pappersrullehållarn fick sätta livet till ;)

sen har ja kapat upp mina fjäderbenstorn


de va dags att montera mina plattor som ja köpte för nåt år sen


motorn ur! (ja huven ska lackas på insidan också ;)

Ja tog å klöv ett rör å kapade till småbitar.

Dom bitarna svetsade ja sedan fast på utsidan innerskärmarna. I dessa ska ja fästa upp elen till lyktorna

satte 8st i varje skärm, de ska väl duga å hänga några kablar i med buntband tycker man


Rensat upp i motorrummet å fått till ett nytt fjäderbensstag då de gamla inte lirade med mina topplagringar. Även svetsat igen div hål och slipat.

Såhär såg de iaf ut när ja fått på några lager slipgrund.

Nu har det ramlat in lite delar!
Filter, silikonslang, rostfria böjar, 044 med tillbehör.
Fick Vemssprutet redan idag! Sjukt gött


Har konstaterat att filtret blir för stort för att få plats innanför grillen.. om ja ska använda mig av de så måste ja dra ner de så de hamnar under kofångaren, å de är frågan om man vill ha luftfiltret så nära marken :/
Såhär blir dumpen


Va å köpte en säck glaskulor idag, så har provblästrat lite, ser ut att kunna bli fint


När ja plockade bort remmen så provsnurrade ja allt, å löprullen, spännrullen, vattenpumpen OCH generatorn är slut

pump har ja ju redan en ny.
Men generatorn lämnade ja in till en polare som renoverar så de blir nya lager, å när den väl är isär ska ja blästra å snygga till den också innan den åker ihop

lackat


Har klarlackat lite glasblästrade delar


Flänsarna på grenröret är planade, och idag slipade ja in rören mot flänsen så de inte är några kanter.

Sen började ja linda in de med avgasbandage..
Näe, de va inte rätt färg :p
Ja testade med ett spännband först för att se ungerfär hur långa remsor ja skulle klippa till


Så blev de tillslut, gick åt nästan 30m, blev bara några småbitar över.

Även avgashuset är planat, eftersom ja fått wastegateutblåset igensvetsat.
De blästrade ja idag, å smetade in med ugnssvärta.
Sånt man har till gammla gjutjärns kaminer, de ska tydligen funka på avgashus också. Återstår att se


Nu är generatorn nyrenoverad!
Skulle ju blästra å klarlacka själv, men de hade polarn redan gjort tydligen


Idag fick ja mitt nya filter också, ser betydligt lättare ut att få på plats med bakom grillen iaf 50mm mindre i diameter i basen ska nog göra sitt


Har även fått en startmotor som är kompis med svänghjulet, dock den stora, hoppas inte de är för bökigt å få den på plats. På en m52b28 va de inga bekymmer å få dit en sån, så hoppas inte de ska bli de nu.
Sen har ja lagt några timmar på en detalj som ska pryda motorn, men ja är inte riktigt nöjd än, har tänkt om å ska testa en annan sak istället. Ni får se bilder när ja är nöjd

Började å svetsa igen en bunt hål i torpedplåten, men de vart skit.. har ju varit å svetsat o den tidigare.

Så ja tog å klippte till en i alu istället, bockade den bara på bordskanten, så ja ska bocka om den på jobbet imörn.

Å så fick ja en elfläkt av en polare

från en v70N, den ska nog orka flåsa på


Gjort en tändspolekåpa i plåt istället för plast!

Har förlängt alla kablar till belysningen så de kan gå i hjulhusen istället. Har även lyckats rensa undan en hel del som inte används

Å grenröret är numera på plats, de va inte roligt å skruva dit, då hälften av muttrarna fick ja slipa av flänsen för att de skulle gå fritt.
Två av muttrarna nådde ja inte ens in med näbbtång, så fick helt enkelt tejpa dom på en blocknyckel å försöka få den å ta gäng :p

Där nere sitter dom som ja svor mest över!

Nu har ja även börjat koppla in sprutet, de blir mkt funderande :p

Såfort kabelhärvan blir klar så har ja tänkt å dunka på koppling å låda å lyfta i paketet!
Har varit i garaget hela helgen å grejat, har fått en hel del gjort faktiskt

Har tyvärr dåligt med detaljbilder nu men ska fixa de under veckan.
Men de som ja har bild på nu kommer här!
Härvan på motorn redo för att kopplas ihop med boxen å säkringarna.

Ska ju som ja nämnt tidigare köra med m20 svänghjul å 618 tryckplatta.
Som synes på bilden skiljer de ca 11mm i höjd på dem, alltså når inte stången i slavcylindern ut tillräckligt för att kunna trampa ur.
Så svetsade på klackar på kopplingsgaffeln för att få ut urtrampningslagret. De kom tyvärr inte med på bild.

Borrat i nipplar till dump, sprutet och den tredje som syns rakt in i insuget är till wastegaten.

Å idag fick ja i motorn äntligen!
Va bara tvungen å hänga dit intercoolern å tryckrören bara för att kolla å få njuta lite


Sickade till vecken på spridarkåpan på jobbet.

tändspolekåpan typ klar

Har punktat ihop böjarna mellan filter å turbo, lagom tight mot intercoolern


De nya filtret får plats som de va tänkt!
Kommer dock få bygga om staget som håller huvlåset på plats, men de fixar ja med lite svets å vinkelharry!

Sen har polarn pulverlackat lite delar åt mig, han övertalade mig å köra struktur, å de ångrar ja inte


Fick tips om å limma anslutningen mot insuget till tomgångsmotorn också, eftersom de gärna hoppar ur när de får smaka laddtryck. Så de har ja gjort idag.
FÃ¥tt lite svetsat!

Byggt ihop passbit mellan downpipe å befintligt avgasystem.

Så vart de på plats, gjorde även ett fäste å skruvade i lådan.

Slipade in wg-ventilen

Å så gjorde ja en bricka i överkant av fjädern. Gängade för m8 i locket så ja kan spänna ihop fjädern med en bult å justera laddtryck


Oljetillförseln till turbon löste ja såhär.
Flyttade oljetrycksgivaren till sidan en bit ner, å satte slangen till turbon där istället.
Drog slangen under motorn.

I andra änden av slangen blev de en klämringskoppling, blev hydralrör sista biten.
Gillade inte tanken på å dra en slang såpass nära grenrör å avgashus.
Anslutningen mot turbon fick bli en banjo som svetsades på röret. Att ja valde banjo istället för klämringskoppling där också var av utrymmesskäl, hade nog blivit väldigt nära huven annars.

Sen har ja polerat topplagringsplattorna!

Och Downpipen.

Bockat lite plåt på jobbet.
plåt över kylaren och fläktkåpa


Fläktkåpan iordning.
Lite färg på den bara så


Så blev de på plats.

Har dragit fram elen till lyktorna nu så ja kan hänga på skärmarna.

Fick hjälp av Wikström å svarva till lite detaljer så ja fick ihop mina topplagringar också.
Med camber gör de sjuk skillnad!
Fick lägga en 5mm spacer för att fälgen skulle ligga vettigt, har ändå massa kvar å justera på :p
Sen hade ja turen att få stå med i Oijoijs moter på Elmia igen!
Bilen var inte körbar vid detta tillfälle, men utseendemässigt var de mesta klart.
Här är bilder strax efter polaren på Mr Cap polerat å tvättat allt!


Efter Elmia var de dags att fixa de sista!
Kapat lite hål! De är laddtryck, oljetryck och lcddisplay till Vemset


Limmat en vinkel för att lcddisplayen ska ha nåt att vila emot, packning på plats också


Displayen blev fastsatt med buntband.

Så vart de på plats. Blev lite mörk bild, men ni kanske får en uppfattning av hur de blir


Detta ska bli den nya mittkonsollen.
De svarta stagen är till orginalpanelen. Å stämmer som synes dåligt med den nya.
SÃ¥ de ska svetsas om litegrann


Idag har ja pysslat lite med mittkonsollen.
Såhär såg de ut när ja for från garaget idag.

På passagerarsidan är sidopanelen löstagbar för att kunna komma åt vemset, säkringar å reläer

Att de blev på den sidan är för att slippa bråka med ratten å pedalerna när man ska in å rota där


Under helgen har ja kopplat de sista till relän å säkringarna.
Å så har ja kopplat in datorn å börjat lite smått med å kalibrera givarna.
Men satan va inställningar å skit de är, å man fattar ju ens ens hälften av hälften!
Men efter att ha suttit med programmet ett antal timmar så börjar ja fatta mer å mer.
Tänkte ja skulle provstartat igår, men testade å köra soppapumpen först, givetvis så läckte spridarna som ett såll mot fuelrailen. testade å byta o-ringarna men problemet kvarstår. Då blev ja ledsen i ögat å åkte hem. Får ta nya tag imörn!

En bild på mätarna som nu är inkopplade.
Ni har sett dom förut, men nu har även de två vänstra fått ström.
Men har inte fått oljetrycksgivaren på plats än. Vet inte riktigt vart ja ska sätta den, givarn är så groteskt stor!

En bild på hur elen till sprutet ser ut, tänkte ju att de skulle bli snyggt å prydligt men är fan kabel kors å tvärs.

Å en bild på hur bilen står nu

Kvar att fixa inför gatmappning är ett oljeläckage på röret till turbon. Är en liten liten por som orkar släppa igenom en hel droppe :/ Får plocka bort å lägga i lite svets.
Ska byta ut några slangklämmor också som blev felbeställda. Köpte den klena varianten som inte går å dra åt ett skit innan de hoppar över.
De är säkert mer småskit med de va de ja kom på nu

Idag fick ja hjälp med lite grundmappning, så nu är de körbart iaf. Wgfjädern är en 0.6 bars fjäder, och den laddar ca 0.9 med den. utan att ha ställt på nåt, så de får bli där i krokarna

Tyvärr va de blött på vägen idag så fick ju inte känna på riktigt hur den går. Men har ju iaf fått hört den på varvstopp

De finns lite pyssel att ta tag i, tex måste ja fixa kraftigare säkringshållare och relä till elfläkten som kräver hela 60A i startström!
Sen hade ju kvar en av dom värdelösa slangklämmorna, så ett tryckrör sköt isär.
Tomgångsmotorn har ingen ström fram av nån anledning. Så nu sitter de en svetstång på slangen som är justerad för rätt tomgång ;)
Mappningsbiten är löst till 99%
Han rekommenderade mig att köra E85 och ja ska väl inte vara den som säger emot.
Ska även dra fram kabel till en magnetventil till laddrycksstyrning, för de tyckte han också ja skulle ha

De finns alltså lite att plocka med, men de känns riktigt bra att de är på rätt väg nu

En bild från när vi varit ute å kört som sugmotor, och gjorde ett stopp i garaget för att få dit fjädern till wgn för å köra på lite ladd


Idag var de dags för premiärturen efter grovmappningen! Den bar av till gröndal för fotografering med Speedhunters.
Har varit mkt å göra under veckan. Man tror ju att de inte ska ta så lång tid men de är precis vad de gör!
Inatt sov ja 3.5 timme innan de va dags att kliva upp å ge sig av mot gröndal.
Resan dit gick kanon, förutom två dyngsmällar på framvagnsbalken. Men oljelampan tändes inte så då är de ju lungt

Dock spikade de satan när ja skulle om en lastbil på fyran i en uppförabacke. så de blev att köra lungt fortsättningsvis.
Men under fotograferingen började saker på å spåra ur, när vi skulle fota rullande bilder så drog tempen iväg upp å närmade sig 100grader, så ja stack ut på motorvägen å skulle kyla, men tempen bara rusade.
Så ja blev stånas en bit bort med sprucken kylare, å glykol i motorrummet.
Väl tillbaka började jakten på en kylare, så ringde Pelle å Vigge å hörde ifall nån av dom kände nån som kunde ha en. Å Vigge ringde snart tillbaka med ett nummer till en som hade.
Fick kylaren levererad till gröndal å bytte den, men de va ingen cirkulation när vi startade upp. Så bort med pumpen, å den hade ju gått totalt i spillror.
En helt ny pump var de, bra skit! Höll 20 mil.
en bild på eländet.

Men ja hade tur än engång, han som hade kylarn kunde skaka fram en ny pump!
Med dom ny prylarna på plats bar de av till Mantorp, tempen låg stadigt mellan 83-86grader så nu funkar de igen!
Nu sitter ja i speedhunters tält å väntar på granlund å robban å gänget som fick åka tillbaka hem å byta bil, men de är en annan historia :p
En bild på bilen som får gotta sig inne inatt

Notera bilarna utanför tältet, Fredrik Aasbos och Mad Mikes


Såhär ser speedhuntershörnan ut



Här står Madmike å funderar på å skaffa ny driftingbil, men är lite bekymrad över hur han ska få dit sina 265or på en 240 ;)

Nu när ja kört ca 40 mil har den satt sig en aning

Rod på speedhunters undrade om ja körde runt såhär eller om ja bara sänkt den speciellt för tillfälllets skull. Så håller ju bara folk med luft på ;)

Igår (fredag) drog ja ut en sväng å fick bilen fotad åt tuning.fi som ska göra ett reportage i sin tidning, riktigt kul!

Som ni kanske ser på bilderna sitter de en stor speedhunters dekal i framrutan, den önskade de ha i överkant av framrutan. men den platsen är ju upptagen, å ja kan ju inte svika familjen

så den fick hamna i nederkant. Den är dock bara tillfällig för helgen, lär ju försöka hålla en låg profil å inte dra till mig snutens uppmärksamhet i onödan

Och igårkväll va vi ute å mappade bilen.
De blev M/T Racing som stog för den biten.
Fick spons på de, och helt emot mina principer då kommer de hamna en dekal på bilen. Dock enbart i motorrummet. Ja har inte råd med allt, så är de bara.
Så nu fick de bli såhär.
Hursomhelst va vi ute å drog på e4an natt till lördag.
De va sjukt kul å få känna hur bilen gick bättre å bättre.
Denna gången va vägen torr, å när ja fick hjälp av granlunds polare med grovmappningen va de ju blött å ja hade ett ladd på 0.9 bar.
På torrt när motorn fick jobba fullt ut blev de 1.2bar med 0.6fjädern :p
Ojdå, tyckte jag, å frågade om ja inte skulle ta å kapa wg fjädern lite för å få ner de, fick ja till svar, -vadå, tycker du inte att de är bra nu då?
Så nu fick de bli så!
Han hade mappat en bil med samma koncept, men på 1.3bar å hade 438 på hjulen.
Och så pratade ja med en från pbz som hade kört 0.95 å fått 380 på hjulen. Så nånstans där emellan bör de va om allt är i sin ordning

Ja har fullt ladd vid ca 4000

Å en rolig sak till, kammade hem förstapriset i Volvoklassen, vilket va riktigt kul!

Ett stort tack till framförallt Robban å Granlund som hjälp mig med sånt som en annan inte behärskar

Idag hade ja besök av Gunnar från Bilsport


Påväg till Rudskogen.



De va alltid sjukt mkt folk runt Speedhunters montern


Å en bild på campet. Ja å Karley söv bak i 945an, plockar man ur baksätena å fäller ryggstöden å kastar in en madrass så ligger man som en prins! Tom jag som är lång kan ligga raklång


De va en sjukt kul helg

Träffat jävligt många vänner, tjötat skit å druckit massa öl. Å i en miljö som på gatebil, speciellt med de bra vädret vi hade, så kan de inte slå fel!
Tack alla goa vänner för helgen!
Vann även första pris, hörde inte va speakern sa, men de står iaf 1pl Svensk på pokalen, tror de va i klassen för svenska bilmärken

De va iaf riktigt roligt

Å bilen går skitfint, har inte haft några fortsatta problem med vattentempen efter bytet av pump å kylare. De varmaste ja såg att den va var 85grader.
Inte ens i kön till insläppet gick den upp i mer än 83grader

Så ska ni köpa en riktig elfläkt, köp en från en v70, å gör en seriös suglåda så den suger luften från hela kylaren å inte bara där fläkten sitter!
Har ju som ni kanske läst eller hört ingen diffbroms i bilen, utan de enhjular mest.. å hur kul är de då?
Nä, de är inte kul alls.
Svetsa va inget alternativ, för de går för mkt drivaxlar.
Å aussie locker har ja testat, å de va ingen höjdare. visst den diffar när man vill att den ska de, men den är lite dryg till vanlig körning.
Ville ha en Torsendiff, men de va lite mkt pengar i nuläget.
Men hade lite flyt, för Tony som är ena halvan av M/T racing hade en begagnad diff liggande.
En detroit true trac, som tydligen ska funka som en torsen. Så den köpte ja igår


De va inte de enda ja köpte igår

Rs- fälgarna är ju inget ja vill testa fullt rattutslag på mer än när man kör försiktigt.
Så tänkte ju köra med nå 16" istället som inte är så breda.
Å snubblade över en uppsättning billiga Mim Juventus. De är 16x8" runtom med et 10
Är 5x120 på dem så får köra med konverteringsspacers. men de har ja både 20 och 30mm så de ska nog gå att hitta nåt som passar


De va blästrade när ja köpte dem, vilket inte är nån nackdel

Skulle lätt kunna tänka mig å köra dem i nån liknande grå färg


De kommer inte bli nån fitment att prata på, dessa är endast för praktiskt bruk! Bus å banhjul, kort och gott


Hastighetsmätarkrans vare ja!
Klippte till å rundade en remsa på jobbet.
Tight å fin passform!

Ritade ut tänderna.
Eftersom denna är större i diameter så passade den utanpå orginalet, så de va inte så svårt å märka ut vart tänderna skulle vara.

Borrade hål i hörnen å kapade in till dom med vinkelharry.

När kapningen av tänderna va klar så filade ja bort graderna å tog ner kransen på höjden.

Här har ja punkat fast den i diffen


Men nu kommer nästa "problem".
Kransen är större än orginal som sagt, vilket gör att givarn hamnar fel. Den sitter med nån bajonett-fattning så de är nog ingen lek att schimsa ut den.
Tänkte ja skulle klara mig med att lägga tre packningar under kåpan. men de tar ändå i givaren. Packningarna ger ju med sig när man drar till. Så får nog ställa mig å kapa till en distansplåt i samma utförande som packningen, å lägga en packning på varje sida.
Aldrig får nåt va enkelt :/
SÃ¥gade ut en "spacer" i 3mm alu.

Blev en packning på var sida om den

Satte dit den förut å törrkörde på pallbockar å de verkar funka! Funka upp till 140 iaf, mer gasade ja inte

Nu ska bromsar å hjul tillbaka

nuu har ja satt ihop de sista å testat!
Hastighetsmätaren funkar!
Diffen också


Har några bilder från First i Borås som va den 14 september

Höök kom på fredagskvällen, å så mötte vi upp Gillberg å Haggärde i åmål tiidigt som busen på lördagsmöran. Här fick vi vänta på Haggärde som skulle in å skita, haha!

De va minst sagt dimmigt på vägen ner. Vi sa att vi skulle stanna på nån mack längs vägen å få oss lite frukost. Men de va svårt å se vart mackarna va genom dimman, vet inte hur många mackar vi missade pga av de


Här är vi iaf framme i Borås, med tvättade bilar, tanken fylld med sprit å en körv i magen var vi redo att ge oss ut till träffområdet.

De va en riktigt trevlig träff, klockren miljö, café med god räkmacka, många grymma bilar, och framförallt många av vännerna samlade!
Hade lyckan att bli framröstad till peoples choice! Kändes riktigt jävla kul! Tack alla som röstade på min bil!


Hemresan gick fint den med!
Men märkte när ja kom hem att elfläkten hade säckat ihop, tur att trafiken rullade på utan stopp på hemvägen så den fick kylning ändå

Nu tror ja att ja ska ställa ner för iår, har inga direkta planer i vinter. Ska väl fixa med massa småskit som aldrig blivit gjort. Och kolla lite mer vad exakt som behövs för att regga med turbo.
Vinterns garagetimmar får gå till raggarbilen jag har stående! Den har fått stå å skämmas i de lortigaste hörnet i heeela garaget. Nu ska den fram!
Å nedan sammanfattar ja lite bilder som vänner har tagit och även repotage om bilen som hamnat på nätet!
Tyska Felgenoutlet utser 20 bilar i världen varje år som får pris för bästa fälg och däckkombination!
Ja trodde inte att de va sant förens jag fick hem priset! Fick de i December 2012!
http://www.youtube.com/watch?v=-w_HJF0ZkXo
Feature på Speedhunters!

Hela repotaget
http://www.speedhunters.com/2013/06/a-l ... red-volvo/Polaren Fotade lite garagebilder dagen efter Midsommar.

Länk till alla bilder
http://www.oijoij-society.com/viewtopic.php?f=3&t=32958Jens på Oijoij gjorde ett repotage om mig och bilen.

Repotaget i sin helhet.
http://www.oijoij-society.com/viewtopic.php?f=3&t=33765Och så hamnade bilen I Bilsport också!
http://www.bilsport.se/artikel/artgron- ... turbosexa/Sist men inte minst har vi en filmsnutt också!
http://vimeo.com/69520394
Cutting springs isn't just for fun.. it's an addiction.