Logotyp: Karlstad Racing
Bild: Karlstad Racing

Blomberg - Audi 20v Quattro

Vad händer med ditt fordon? Lägg upp bilder, nyheter och info m.m.

Moderator: RallyAnders

Re: Blomberg - Audi 20v Quattro fd."Budget bygget"

Inläggav manne fre 04 jun 2010, 21:18

Snyggt :D
Gött med ny å fräsch lack 8)
Cutting springs isn't just for fun.. it's an addiction.
manne
Vansinnig

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Re: Blomberg - Audi 20v Quattro fd."Budget bygget"

Inläggav Blomberg ons 18 aug 2010, 18:13

Hallåj!

En liten update hur sommaren med Audin varit 8)

Skulle köra på KDR 201m i juni men kom inte längre än Sörmon innan den började gå dåligt. Efter mycket felsökande och utebliven körning visade det sig att förpumpen i tanken, en Bosch 040, var igensatt.
Då silen som sitter innan filtret var trasigt beställdes ett nytt med hopp om att felet skulle åtgärdas.

Då jag insett att ban-volvon inte skulle bli klar i år heller tänkte jag att jag skulle med så lite insats som möjligt göra audin bättre på att svänga. Det största problemet anses vara understyrningen. Detta skulle enligt div experter avhjälpas med "rejäl" krängare bak. En 20vQ har ingen krängare alls bak. En s2 har en på 15mm och även dom anses bara vilja gå rakt fram så grövre var ju ett måste. Jag hade en fram krängare på 22mm till 940 liggandes och tänkte den ska väl gå att få dit. Tyvärr finns inga bilder på detta för närvarande fast å andra sidan ska den ändå bort! Bilen vart helt galen att köra :crazyeye: Ban premiären på Kinnekulle blev riktigt spännande. Den mest överstyrda bil jag kört!! Så fort jag släppte gasen ville bakändan köra om framändan typ :lol:
Fick lossa ena staget från krängaren till fjäderbenet för att få bilen någorlunda körbar. Ok, visst ville den gå lite rakt men 100ggr bättre än med 22krängaren.

Lite bilder från kullen:
Bild
Bild
Bild

I lördags var det ju dags att prova 201m också. Efter mycket strul med lågt ladd på ca 1,3-1,4bar fick jag upp laddet till 1,6bar. Visserligen också är för lågt men då vart det en för mig helt godkänd tid på 7,85s.
Med ca 2bar ladd borde det gå att få till en mitten 7a kanske :?

Mvh
Blomberg
Blomberg
Cruisare

Medlemskylt

Re: Blomberg - Audi 20v Quattro nu bromsad

Inläggav Blomberg fre 29 okt 2010, 09:34

Hej hej!

Igår var det då dags för den efterlängtade bromsningen hos LGspeed.
Dagen var kantad med strul som vanligt.. Jag fattar inte varför grejer som funkat bra hela sommaren helt plötsligt ska kuka ur när bilen hamnat i bänken :?:
Hursomhelst mer än 30 körningar :o senare visade bänken på 654hk och 764nm i motorn!
Turbon (BW S362) verkar bottna på 2,2bar på maxeffekt. Vi både sänkte och höjde tändningen men det blev den jag redan hade i Nirat som var bäst :roll:
1200cc spridarna som körs på 3bar grundtryck gick på närmare 85% så det finns inte så mycket kvar att hämta där heller. Lambda värdet ca 0,80.
Vi kollade alla stiften så det var samma färg på alla och det var det. Det till utseendet tveksamma s4 insuget som jag dessutom fått strypa lite på 1an för att göra plats för servopumpen verkar inte bromsat flödet nått alls på nån enskild cylinder.

Under denna prövning med över 30fullgas körningar så funkade den gamla 32500mila motorn problemfritt! Det är std 20vQ kolvar och original kolvringar från 1989, cylinderloppen inte honade och ramlagren har suttit där med sen motorn var ny! Ingen förhöjd vevhusventilation heller.. Det är fan bra grejer di gamla audi femmorna :bs: :bs: :bs:
Det enda som är bytt inuti motorn är vevstakar/vevlager, blockpackning samt ventiltryckare!

Tusen tack LG för ett kalasjobb med bromsning/mappning!!!!! :bocka: :bocka:

/Blomberg
Blomberg
Cruisare

Medlemskylt

Inläggav Nyqvist fre 29 okt 2010, 11:12

Imponerande! Audi är qualität :bocka:
//Martin
Passat Variant 2.0 TFSI Tiptronic
[Familjekombi]
Nyqvist
Vansinnig

Användarvisningsbild

Inläggav JerdaN fre 29 okt 2010, 11:57

Fina siffror! Antar att vintern kommer bli extra kul nu när du övat på 4WD längre än i fjol. :)
Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
//Daniel

BMW 335i M-sport -07
JerdaN
EBay is my homeboy

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav Blomberg fre 29 okt 2010, 12:29

jo vinterkörningen lär bli spännande :D
Fast då kör jag nog bara med ca 1,3 i ladd. Då lämnade den runt 450hk så det räcker nog mer än väl. :mrgreen:

/Blomberg
Blomberg
Cruisare

Medlemskylt

Inläggav Blomgren fre 29 okt 2010, 19:32

fina siffror som sagt..

får vi se isdäck på denna?! :mrgreen:
BMW E30 och E36
Blomgren
Streetracer

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav Olsson sön 21 nov 2010, 16:32

Fina siffror ! Kör du med orginal 7a avgasventiler också ?
Dom gamla audifemmorna är helt klart stryktåliga !
Audi 200 20v TQ -90
Audi S2 -92
Audi 100 2,3E -88B
Olsson
Streetracer

Användarvisningsbild

Inläggav tom t5 tor 25 nov 2010, 07:48

Det var imponerande siffror, skulle va kul att höra och se den live. :lol:
Audi S6 V8 4.2
Ford Galaxie Cab -63
Volvo V70 2.5t AWD

http://www.garaget.org/zeona44
tom t5
Cruisare

Användarvisningsbild

Inläggav Blomberg tis 06 dec 2011, 19:12

Hallåj!
Här kommer årets update :D Var väl ett år sen sist jag skrev nåt i min projekttråd :oops:
Sammanfattning sen förra årets bromsning.. Jag skulle ut känna på moset i maskin tänkte jag.. Ladda på så fint så...oj 2,5bar :o Det tyckte inte topplocksbultarna om och motorn lyfte mössan och trycksatte kylsystemet mer än normalt 8)
ARP bult köptes omgående och toppen åkte av.
Toppen lämnade jag iväg till Bandit som omedelbart dömde ut alla ventiler och styrningar. "Jäkla audi å vw!" sa Bandit. "Ventiltätningera är ju trängre än oskulder på dom! Det blir ju skit av ventilskaft å styrningar då"
Bara ringa å tjata till mig nya ventiler å styrningar billigt av LG 8)
Toppen fick sig en mildare portning och nya ventiler/styrningar samt inga tätningar på avgas.. Det funkar ju volvo utan tätning på avgas så det lär ju funka på audi med resonerade jag :roll:
Av någon anledning som jag forfarande inte riktigt fattat så gjorde jag ett märkligt beslut att byta block till ett nyare s2 block (ABY block). Jag har efteråt räknat ut att det var nog troligen suget efter dom smidda kolvarna som gjorde att det blev som det blev..
Lite allmänn uppsnyggning gjordes med samt att jag trollade bort den avskyvärda bromsbomben och ersatte med hederlig vacuumservo. Även nytt sugrör hittade ner under huven :mrgreen:
Hur som helst vart det så här behagligt under huven i våras

Bild

Nu är jag kanske inte den elakaste chauffören som finns men ändå är det märkligt att bilen har funkat helt utan större problem eller ras under året! Det enda som irriterat mig är att det varit för mycket vevhustryck.. S2 blocket jag satte i var tyvärr sämre än jag hoppats på.

Nu är dock ett mycket roligare block inhandlat :mrgreen:

Bild

Det tränade ögat ser ju direkt att det är dieselblock. Nu kommer volymen växa till sig 8)

Bild

Bild

Sist en liten helbild på tysken
Bild

Nu hoppas jag få det lite lugnare med jobb under vintern så jag kan ägna mer tid i garaget och göra klart den "nya" 2,5L motorn. Ska uppdatera lite oftare nu! Jag lovar!

Ha de
/Blomberg
Blomberg
Cruisare

Medlemskylt

Inläggav Grävling tis 06 dec 2011, 21:12

va sjutton???? ska du kovertera till diesel????????????? eller vaddå???
säj inte att du ska bygga om diesel blocket till bensin ochså????
tumme upp för det projektet från mig iallafall. det här ska jag följa med spänning kan jag lova.
:bs: :bs: :bs: :bs: :bs: :bs:
Grävling
Volvo mannen

Användarvisningsbild

Inläggav Blomgren tis 06 dec 2011, 21:44

han ska öka motorvolymen såklart :twisted:
BMW E30 och E36
Blomgren
Streetracer

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Re: Blomberg - Audi 20v Quattro operation 2,5L

Inläggav Blomberg ons 07 dec 2011, 21:46

Jo, anledningen till dieselblock är att dom är 17mm högre än bensinblocken i kombination med mer slaglängd. 95,5mm istället för 86,4mm. Det kommer bli 2490cc istället för 2224cc som det är idag :D
Jag hoppas inte på mer toppeffekt då det räcker mer än väl men däremot vill jag ha mer bottendrag. Förhoppningsvis blir detta precis som jag vill :roll:

/Blomberg
Blomberg
Cruisare

Medlemskylt

Inläggav JMK Racing tor 08 dec 2011, 21:13

Nu kommer du få ett finare register,!
Kommer bli en kanonmotor..
Mitt projekt från starten.
BMW M3e30 Turbo....Magnus Kristiansson........
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... sc&start=0
JMK Racing
Rödljusracer

Användarvisningsbild

Inläggav Blomberg ons 14 dec 2011, 19:18

Hej!

Idag svetsades en "klack" på dieselblocket vid vattenkanalen mot toppen. Anledningen till detta är att det behövs ett stöd för blockpackningen och utan detta kommer det läcka rejält med vatten. Sen kördes motorn vidare för borrning. Det blev Pelganders Motorslip i örebro som fick äran att borra. Dels för att det låg efter vägen på veckans jobb och dessutom att dom är supersnabba att jobba. :D
När blocket är borrat och honat ska det fräsas lite här och var. Det behövs en vattenanslutning i bakgaveln så där får det bli ett hål in i vattenkanalen. Sen ska blocket toppdeckas och jag är inte helt säker hur mycket. Tror det blir 1mm men måste i med en kolv och mäta efter borrningen. Troligen blir borrningen klar redan i morgon kväll så jag borde kunna få till lite bilder framåt helgen. :D

/Blomberg
Blomberg
Cruisare

Medlemskylt

Återgå till Projekt