Logotyp: Karlstad Racing
Bild: Karlstad Racing

Blomberg - Audi 20v Quattro

Vad händer med ditt fordon? Lägg upp bilder, nyheter och info m.m.

Moderator: RallyAnders

Re: Blomberg - Audi 20v Quattro nu bromsad

Inläggav wOOfer tis 27 dec 2011, 22:16

Pics?
wOOfer
Streetracer

Inläggav Blomberg tis 03 jan 2012, 11:07

Hej!

Tyvärr har det hänt mer med midjemåttet efter julhelgerna än aktiviteter i garaget. :oops:
Lite har dock hunnits med,

Nyborrat och honat tillsammans med en av dom nya kolvarna. Klacken som svetsasde för stöd till packningen syns oxå.

Bild

Det gamla oljehålet längs ner till höger på deckytan har vi här fräst en ansats och sen svarvat en aluminiumplugg som sen pressas ner i hålet. Detta oljehål används inte på bensintoppen och därav pluggningen.

Bild

Hål har borrats för vatten till värmepaket och här gängar Robban med m18x1.

Bild

Nygängat å fint :D Här kommer en svarvad slanganslutning sitta istället för den plastanslutning som sitter på bensinaren

Bild

Mvh
Blomberg
Blomberg
Cruisare

Medlemskylt

Inläggav PRYL tis 03 jan 2012, 11:21

Snyggt arbete, ser fram emot många uppdateringar i denna tråd. :)
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild

Inläggav Blomberg lör 14 jan 2012, 23:24

Tjena!

Veven på plats.
Bild

Kolvar å stakar som väntar otåligt på sitt block
Bild

På plats :D
Bild

Det var ingen höjdare att fila kolvringsgapen :2guns: Tog säkert en hel dag :x Men tur det bara är 5 cylindrar :lol:
Jag köpte mig lite styling oxå i form av RS2 (S2 -94) framlyktor. Var bara tvungen att provmontera innan fronten skulle av :D
Bild

En sista bild innan motorn åker ur
Bild

Bild

Bild

Bild

Utan topp och inspektion av cylindrarna. Jag har tidigare haft problem med alla motorer jag byggt med att cylindrarna blivit repiga av e85. Men med annan motorolja, Redline Extreme street performance, så har det bevisligen funkat perfekt utan några som helst problem :D
Bild

/Blomberg
Blomberg
Cruisare

Medlemskylt

Inläggav Richard ons 08 feb 2012, 22:09

kommer även jag köra dieselblock i min bil när den blir färdig, hört att du lär i dom flesta fall även linehona ramlagerlägena, dieslarna brukar bli något skeva där av nån anledning, tror det va LG som sa det. har ett ställbart kamdrev nytt i förpackning om du behöver det, jag behöver inte två :wink:

skicka ett sms om du är intresserad: 070 998 35 52
Richard
Glidare

Inläggav Blomberg mån 27 feb 2012, 21:05

Richard skrev:kommer även jag köra dieselblock i min bil när den blir färdig, hört att du lär i dom flesta fall även linehona ramlagerlägena, dieslarna brukar bli något skeva där av nån anledning, tror det va LG som sa det. har ett ställbart kamdrev nytt i förpackning om du behöver det, jag behöver inte två :wink:

Jo jag har hört att det ibland går tungt att snurra veven i dieselblocken men min vev snurrade superlätt så det vart ingen line-honing. Ställbart kamdrev behöver jag inte då klacken på drevet är borta så jag kan snurra det ett helt varv om jag så vill :mrgreen:

Blocket färdigt och nya ARP pinnbult för BMW på plats. Är M12gänga för toppbultarna på en diesel och inte m11 som på bensin, därav andra ARP bult.
Bild

Toppen fick borras upp ca 1mm för att dom nya pinnbultarna ska gå igenom. Det får inte vara för seriöst för då går det sönder därför dissade jag pelarborr :wink:
Bild

Toppen på plats.
Bild

Med dieselblock ska man kunna använda ABY/AAN kamrem och 3b spännare (spänner med vattenpumpen) så ska det funka fin-fint! Tyvärr sket det sig då mitt block är planat 1,2mm och remmen gick inte att spänna tillräckligt. ABY/AAN remmen är 151kugg och jag behövde 150kugg för att få spänst i remmen. Det visade sig efter massor av detektivarbete på internet att Audi RS2 remmen hade 1kugg mindre än sina s2/s4 kusiner med ABY/AAN motor så en sådan inhandlades och det passade perfekt!

Motorn sitter äntligen på plats. Här nollas motorn och kammarna ställs in.
Bild

Ny catchtank byggdes till mitt nya bränslesystem. Tack till Henrik Erlandsson för svetshjälpen :bocka:
Bild

/Blomberg
Blomberg
Cruisare

Medlemskylt

Inläggav Richard mån 27 feb 2012, 21:37

toppen höll sig helt sprickfri efter förra motrn med?? ang toppen, behövde du fräsa vattenkanaler som dom brukar för att köra den 7a topp på aan,3b mfl?
Richard
Glidare

Inläggav Blomberg mån 27 feb 2012, 22:06

Toppen fortfarande sprickfri :D
Vattenkanalerna fick mycket riktigt fräsas för att få dit vattenrailen.

/blomberg
Blomberg
Cruisare

Medlemskylt

Inläggav Richard mån 27 feb 2012, 22:20

Blomberg skrev:Toppen fortfarande sprickfri :D
Vattenkanalerna fick mycket riktigt fräsas för att få dit vattenrailen.

/blomberg

härligt:) känns rent spontant att det är värmen som orsakar sprickorna, eller en sån sak som att man inte låter motorn kallna innan man stänger av den, eller att den går för magert, e85 kanske gör så att dom klarar sig bättre? har faktiskt än så länge endast sett sprickor i en av mina 4 toppar jag haft, men den hade gått med mer krut än dom andra 3.. en del påstår att dom börjar spricka direkt man börjar ladda mer men vet ju folk som sluppit undan sprickor även på en rejält trimmad motor, tror ju inte det skiljer i gjutningen mellan olika toppar. varför valde du att köra eftermarknadskolvar i dieseln? blir ju ca 9.8-9-9 i komp med aan/3b/aby kolvar vilket borde passa rätt bra ihop med spriten:) att dom std kolvar väger mer det är jag med på, men tror inte skillnaden blir märkbar vare sig på slitage eller respons osv med tanke på kompisens förra motor.
Richard
Glidare

Inläggav Blomberg mån 27 feb 2012, 22:57

Huvudorsaken att jag inte använde std kolvar var att jag hade inga fräscha annat än dom i det andra blocket, och det blocket i sin tur ska sitta i polarens s4.
Sen var det så att jag kom över nya 81,5mm cp-kolvar till väldigt bra pris. Inte fel med nyborrat och riktigt honat heller.

/blomberg
Blomberg
Cruisare

Medlemskylt

Inläggav Blomberg lör 10 mar 2012, 22:56

Den efterlängtade uppstarten har låtit vänta på sig då jag strulat som satan med bla. bränslesystemet. Märkligt att saker som man bara vill förbättra några steg från tidigare säsonger och som igentligen inte resulterar i en enda hk ska ta sån sinnesjuk lång tid på sig att bli klara :?:
Tänkte att nya catchtanken skulle sitta fast på ett vettigt sätt denna gången. Det tog säkert en dag att konstruera lite balk som skulle hålla i catchtanken.
Då jag kommer köra med metallomspunnen teflonslang som kostar en förmögenhet ville jag inte ha onödigt med extra slang under bilen. Enbart detta slang-dilemma resulterade säkert i 4-5 resor till hydroscand å flera dagar hängandes över koffertkanten med ryggen böjd som en fällkniv så jag fått knapra voltaren för att ens klara att lägga mig på horan å rulla under bilen för å bunta fast slangen..
Men nu börjar jag se ljuset i tunneln å mitt nya dead-end bränslesystem är snart klart 8)
Ska bli så kul att höra dom framtida kommentarerna om mitt bränslesystem och att det inte kommer att fungera bra, är felbyggt, ånglås mm mm trots allt kommer funka alldeles förträffligt :mrgreen:

Bilder kommer..

/Blomberg
Blomberg
Cruisare

Medlemskylt

Re: Blomberg - Audi 20v Quattro

Inläggav Blomberg ons 25 apr 2012, 20:48

Hej!

Nu har jag gatmappat min "nya" motor. Otroligt vad körbar den blev :o Fantastiskt stark redan från tomgång och turbon smäller igång bra redan vid ca 3500rpm och laddar över 1bar redan vid 3600rpm. Vid 4000rpm kan jag ladda "hur möe som helst" :mrgreen:
Tyvärr inga bilder men dock en kass film gjord med mobilen där jag filmar hastighetsmätaren vid en acceleration på 1,7bar i ladd.

http://vimeo.com/40614730

Vi drar ettan till femman (6 växlat..) Mätaren visar ganska bra mot verklig fart.
Jag ska åka till LGspeed frampå och mappa i dyno och få upp laddet lite till men igentligen duger det som den går nu :burnout:

Mvh
Blomberg
Blomberg
Cruisare

Medlemskylt

Inläggav Nyqvist tor 26 apr 2012, 07:57

Går skapligt!
:racesmile:
//Martin
Passat Variant 2.0 TFSI Tiptronic
[Familjekombi]
Nyqvist
Vansinnig

Användarvisningsbild

Inläggav PRYL tor 26 apr 2012, 14:34

Det såg inte tråkigt ut alls. Älskar ljudet från de där motorerna.
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild

Inläggav axza tor 26 apr 2012, 15:35

HEHE :bs:
axza
Vansinnig

Återgå till Projekt