Logotyp: Karlstad Racing
Bild: Karlstad Racing

Blomberg - Audi 20v Quattro

Vad händer med ditt fordon? Lägg upp bilder, nyheter och info m.m.

Moderator: RallyAnders

Blomberg - Audi 20v Quattro

Inläggav Blomberg mån 22 jun 2009, 21:15

Hej alla!

Efter att fullständigt misslyckats att få min lyxracer färdigt till våren införskaffade jag naturligtvis ytterligare en projektbil. Denna gång en Audi med det tuffa tillägget 20v Quattro.
En sådan bil ser ju nästan ut som en S2 fast kostar typ en tredjedel samt har en hel del "bra å ha" grejer från scratch som tex 7A kamaxlarna samt enkelmasse svänghjul. Denna bilen blir överladdad med min gamla Precision SC61 som jag har över från 242an. Nira sprut blir det oxå eftersom jag kan det någorlunda. OK, det finns billigare men det finns mycket dyrare system oxå! Jag satsar på grejer jag har erfarenhet av sen tidigare. Jag trodde givetvis att det skulle vara busenkelt att turbokonvertera min nya ögonsten men ack va jag bedrog mig. Små skitgrejer som strulat men som tar sån enorm tid. Ok, slutklagat här kommer bilderna på vad som är gjort till dagens datum.

Motorn är på väg ur.

Bild

Imponerande fränt original grenrör :o

Bild

Motorn ur :D

Bild

H-profil stakar är bra att ha

Bild

Det nya grenröret. Otroligt bra arbete gjort på detta.. Obs! Inte jag som byggt utan CP-service.

Bild

Bild

Motorn ihopsatt igen och med turbon på plats. Som ni ser har jag inte målat motorn. Detta är avsiktligt då jag fått lära mig att målade motorer går sönder. Inte fan vågar jag måla efter det. Tvätta ska docka vara ok...jag kanske gör det :roll:

Bild
Bild

Oljeretur från turbon. Tack LG :D

Bild

Och en oljeretur till.. denna gång från oljecatch tanken. Även denna får jag tacka LG för

Bild

Ventilkåpan avfräst så tändspolarna når ner till stiften. Javisst var det LG denna gången också som fick hjälpa till. :lol:

Bild

Bränslesystemet bara provisoriskt ditlagt för att se om det passar någorlunda. Recycling från min förra Volvo 242. Rejält med kapacitet i Aeromotivepumpen ... för mat vill nog 1200cc spridarna ha. E85 kommer jag köra på.

Bild

Så här het inuti kunde en sportbil vara från tidigt 90tal :lol:

Bild

Original tryckplatta med mysig sinterlamell. Hoppas det håller. LG körde ju 547whp med samma koncept ifjol utan slir.. Vi får se :?

Bild

Ja.. äntligen på plats. Men mycket kvarstår.

Bild

Tack för denna gång!
/Blomberg
Senast redigerad av Blomberg ons 25 apr 2012, 20:36, redigerad totalt 3 gånger.
Blomberg
Cruisare

Medlemskylt

Re: Blomberg - Audi 20v Quattro "Budget bygget"

Inläggav LG mån 22 jun 2009, 21:29

Det blir gött det där,

Nu får du nog börja odla på skepparkrans, det är ju så mycket mahogny i inredningen att en vega mössa och skepparkrans är ett måste, pipa vore inte fel heller :P

Som ni ser har jag inte målat motorn. Detta är avsiktligt då jag fått lära mig att målade motorer går sönder.

Så är det. - vetenskap
LG
Streetracer

Användarvisningsbild

Inläggav fulingbusen mån 22 jun 2009, 21:31

Degerfors-sjukan sprider sig över landet :wink: , kul med ett redigt bygge! org. vevaxel?
Joakim Karlsson
Busted Knuckle Garage
fulingbusen
Vansinnig

Användarvisningsbild

Inläggav Blomberg mån 22 jun 2009, 21:42

LG:
Ja lanternor får det nog bli så jag inte sätter mig på styrbord sida när de ska rejsas.

fulingbusen:
Ja, original vev med tillhörande märken på lagerlägena. Dock putsat så fint av mig :roll:

/Blomberg
Blomberg
Cruisare

Medlemskylt

Inläggav rosen mån 22 jun 2009, 21:49

fick ni spjället att passa?
hälsningar jag som du hamtade ic å turbo av
Henrik Rosengren
Busted Knuckle Garage
rosen
Streetracer

Användarvisningsbild

Inläggav LG mån 22 jun 2009, 21:52

Ja, original vev

/Blomberg

Nu är det ju budjet,

men du vet ju också att en halvliter motor inte sitter fel på dom där
LG
Streetracer

Användarvisningsbild

Inläggav Blomberg mån 22 jun 2009, 21:54

Efter letande och goda vänners hjälp är ett original gasspjäll på gång. Blir bäst så!

/Blomberg
Blomberg
Cruisare

Medlemskylt

Inläggav axza mån 22 jun 2009, 22:58

LG skrev:
Som ni ser har jag inte målat motorn. Detta är avsiktligt då jag fått lära mig att målade motorer går sönder.

Så är det. - vetenskap

110% sant också!
axza
Vansinnig

Inläggav haank tis 23 jun 2009, 22:42

Kul bygge, när kommer du ut ur garaget??

Du är ju hemma på nira. Vet du om det finns nåt bra kopplingschema nånstans? Där man ser vilka stift i tex tändspolarna som ska användas. Hörde att bara 3 av 4 stift ska vara inkopplade och de ska gjordas på samma ställe i blocket.

Har du några tips kanske? Jag har också 115r spolar.
Pm:a för hjälp med mindre verkstads jobb eller ac-svetsning (alu)

Celica st185

Celica st202

Audi A4 turbo quattro avant -98
haank
Streetracer

Medlemskylt

Inläggav Blomberg ons 24 jun 2009, 22:04

Hoppas på att kunna köra på nästa 201m på gamla flygplatsen. Vore ju bra att vara färdig några dagar innan för mappning också :?

Ang kopplingschema så har Nira nog ingen instruktion hur VAG spolar ska kopplas då Nira inte vet vilka spolar som konsumenterna tänker köra med.
Det ska vara 12v och jord som du får dra separat. Tänk på att spänningen inte ska försvinna när du kör på starten. Sen blir det ju till sist en av ingnition sladdarna i Nira härvan som du kopplar till den aktuella spolen.
Tyvärr vet jag inte vilka stift på spolen du ska koppla på. Kollade runt som snabbast på nätet men hittade ingen info. Finns nog om man söker mer. När jag körde med volvo spolar ifjol var det 3 av 4 som kopplades in och jag jordade dom på samma ställe i karossen. Är det akut så har ju LG bra support på Nira. Han vet troligen detta då han ofta använder VAG spolar.

/Blomberg
Blomberg
Cruisare

Medlemskylt

Inläggav hemi lör 27 jun 2009, 18:54

Hej Deg!

Detta ska bli intressant, tror den blir snabb...men inte snabb nog :wink:

För allas info har herr Blomberg lovat att ha minst 1s bättre tid än jag med en gammal Volvo 240 på 201m när säsongen är slut, det innebär i nuläget att Degen ska köra 7,92. Har även planer på att sänka min tid till en bit under 8,5, vilket skulle bli låg 7a för Audimannen här. För att göra det lättare för sej sålde han även en omgång M/T däck till mej för nån vecka sen :?:

Jäkligt lustigt att du behöver flera dagar att mappa Nira helt plötsligt förresten, du va ju fan så mycket effektivare när du mappa min 8)

Lycka till, men inte för mycket!

//Robert
volvo 242:-)
hemi
Rödljusracer

Inläggav Blomberg mån 29 jun 2009, 19:57

Ja jo..detta uttalande från Hemi stämmer att jag fått för mig prestera 1sek snabbare än hans bästa 201m tid. 100spänn slog vi vad om också. Detta mest för att peppa mig själv att köra elakt och inte spara på materialet. Jag kanske har varit lite för kaxig :o
Men..får jag bara till en bra start med lite snabba växlingar som följd samt en bil som håller ihop så borde det inte vara omöjligt.

Robert, jag antar att det är mappningen av Stellans bil du syftar på. Bredbandslambdan strulade sist vi körde vilket troligen berodde på för hög avgastemp. Verkade som det fungerade efter den fick kyla ner sig ett tag men så fort vi gasa rejält vart det skit. När vi höjde tändningen ett par grader visade lambdan vettiga värden lite oftare vilket skulle kunna varit pga kallare avgaser. Stellan har som du säkert vet ingen avgastemp mätare.

Just nu har inget hänt mer än sist pga att jag flyttar ur det gamla garaget och detta ska vara klart till fredagen. Naturligtvis är jag i Malmö på jobb ett par dagar denna veckan så det verkligen ska dra ut på tiden för mig :x

Ha de!
/Blomberg
Blomberg
Cruisare

Medlemskylt

Inläggav Lind4hl tis 30 jun 2009, 09:24

du ska väl köra med sprut? 2ans växel+launch :bs: då går starterna fort och även tiden :bs:
Audi Rs2 -94
Bmw 523 touring -97
(borttagen reklam //Moderator)
Lind4hl
Streetracer

Inläggav Blomberg lör 04 jul 2009, 22:21

Hej!

Sprut :?:

Nä... tänkte nog använda en sån här..
Bild

:lol:

Klart jag ska köra med launch.. Eftersom jag kör med Nira.

Starta på tvåan kommer jag inte våga då jag är säker på att då går nåt sönder om inte kopplingen slirar.. I mitt fall får det bli 1ans växel när det bär iväg.

/Blomberg
Blomberg
Cruisare

Medlemskylt

Inläggav LG sön 05 jul 2009, 21:38

Klart att du inte ska köra med en brödrost
LG
Streetracer

Användarvisningsbild

Återgå till Projekt