Hej!
Nu är det dax för lyxräsern igen!
Då projektet legat nere i snart ett år har jag haft god tid att fundera ut hur det ska byggas.
Motorn som jag tidigare hade i bilen har demonterats och toppen samt blocket har sålts var för sig.
Den huvudsakliga skillnaden mot dom gamla planerna blir motorn.
Motorn kommer bli en B230 men på ca 2,7L. Detta med hjälp av den nya veven som LGspeed tagit fram som då kommer ha 93mm (eller var det 92mm?) i slaglängd. Nya kolvar blir det också. Osäker på vad vi kommer köra med men det ger sig längre fram. Motorn är nu hos LGspeed och väntar på nya veven. Då denna vev som sagt är ny på marknaden kommer min motor bli lite av en "provmotor" med vilka kolvar som ska användas, vilka modifieringar behöver göras osv.
Toppen blir såklart

en 8v! 46mm ventiler på insug och 38mm på avgas. Enem V16 kam och portat av Bandit. Dubbla ventilfjädrar är det oxå.
Det gamla grenröret från 242an samt turbon kommer användas igen. Turbon (som tjänstgjort ett halvår på audin) har lidit av stora surge problem. Då cylindervolymen blir så mycket större bör det fungera avsevärt bättre.
Vad kommer effekten hamna nånstans då? Jag gissar på kanske 450hk på hjulen och ett brett register. Ingen sprit denna gång utan vanlig bensin.
Har inte grejat nåt värre än men några smygbilder kan jag visa.
Grenrör som byggs om.

Och så kommer det bli ungefär med turbon på plats.

Bättre bakbroms. Det finaste från Volvo

För att montera R bromsar bak på en multilink utan adapterplattor får man svarva ner diameter något. Från 330mm till ca 322 så passar det sedan bolt-on

/Blomberg