Logotyp: Karlstad Racing
Bild: Karlstad Racing

Blomberg - Volvo 760 tic - Från lyx till race!

Vad händer med ditt fordon? Lägg upp bilder, nyheter och info m.m.

Moderator: RallyAnders

Inläggav Blomberg tis 03 mar 2009, 17:02

Hej på er!
Ja det har ju inte hänt mycket på sistone. Blir inte alltid vad man tänkt sig. Men nu börjar det sakta ordna upp sig och lite saker börjar hända.

Bild

Subframen till multilinken blästrad och grundmålad. Jag har en variant gjord i aluminium också men den är faktiskt tyngre :o

Bild

Provmontage av coilovers bak.

Bild

Bestämde mig för att bygga om mitt gamla hemmabyggda grenrör gjord för hängande turbo till högt placerad. Recycling 8)

Bild

Ungefär så blir turbon placerad när det är klart. Gör slut inpassningen när motorn är på plats.

Bild

Motorrummet lackat å klart med nyans Audi Ibis vit. Snart dags för montage av motor.

Bild

Coilover fram. Är ombyggd så det passar rätt på en 960 spindel -95.

Allt för denna gång.
/Blomberg
Blomberg
Cruisare

Medlemskylt

Inläggav ''FredrocK'' tis 03 mar 2009, 17:17

Vad är det för coilovers du använt dig av? Märke?

Ser ut som det går fint framåt tycker ja! :) Kör på! :)
C70/740/740/200sx/180sx/Cmax/V70II
Bild
BildBild
''FredrocK''
Vansinnig

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav Blomberg tis 03 mar 2009, 17:25

Kines grejer :oops: XYZ heter dom fram och GAZ bak.
Att jag fastnade för XYZ fram var att LG kör med det på sin BMW E36 banracer och det funkade fint på den. Så dom jag har fram är alltså till BMW E36. Att det blev GAZ bak är att passar rätt smidigt utan stora ombyggnationer.
Även bromsarna fram är XYZ :lol: Har inga bilder än men det är 330mm skivor och 6kolvs ok. Skulle tro att både coilovers och bromsar är kopior på "kända" märken då jag tvivlar på att kinesera hittar på detta själv :?

/Blomberg
Blomberg
Cruisare

Medlemskylt

Inläggav ''FredrocK'' tis 03 mar 2009, 17:53

hehe.. kan nog säker va så ja! :D
Ok! Tackar då vet ja! :) Blev lite nyfiken bara när jag inte kände igen färgerna på dom. Brukar ju annars avslöja vad det är för märke. :)
Bild
BildBild
''FredrocK''
Vansinnig

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav Blomberg mån 16 mar 2009, 13:29

Halloj!

Nu under helgen kom äntligen motor å låda på plats. På bilden nedan sitter ic, kylare och turbo på plats men detta var bara för att måtta in det. Turbon sitter väl högt. Tar precis i huven. Får konstruera om greröret ytterligare men det hade jag ändå räknat med.

Bild

Här syns det rätt väl hur högt turbon kom.
Bild

Motorkuddarna är för tillfället original gelé klumpar. Har fått tag i hårdare grejer men jag måste bygga om fästena. Får se hur jag löser det...

Allt för denna gång.

/Blomberg
Blomberg
Cruisare

Medlemskylt

Inläggav hemi tis 17 mar 2009, 12:14

Vill du inte bygga om grenröret vet jag en som kan bygga scoop i huven åt dej, det tar bara några minuter 8)

Har du kollat in träffkalendern för TPC?
Du behöver knappast stressa...

//Robert
volvo 242:-)
hemi
Rödljusracer

Inläggav Blomberg tis 17 mar 2009, 18:51

Hemi:

Jo jag såg allt att det var långt fram på sommaren för första TPC träffen på nära håll. Men det är kvällskörningar på Anderstorp ett antal gånger oxå. Funderar på att dra dit minst 1 gång och övernatta där efteråt. Sen finns det väl fler som arrangerar än TPC..

Zacco:

Tack så mycket! Hoppas det blir så bra som jag tänkt mig oxå :roll:

/Blomberg
Blomberg
Cruisare

Medlemskylt

Inläggav bruze ons 18 mar 2009, 23:59

Roligt att se att bygget går framåt. :)

Synd med Rudskogen inte finns med i TPC-kalendern.

Mvh bruze
bruze
Vansinnig

Medlemskylt

Inläggav Blomberg fre 20 mar 2009, 08:15

Jag kommer ändå jobba med bilen som om det hade vart TPC på Rudskogen i maj :D

Fick mina alubussningar för subframen till multilinken i går. Ska prova till helgen om det passar. Kan ju inte skylla ifrån mig om det inte passar för bussningarna är gjorda exakt enligt min ritning.

Bilder kommer...

/Blomberg
Blomberg
Cruisare

Medlemskylt

Inläggav Blomberg mån 23 mar 2009, 22:25

Tjena!
En liiiten bild update. Alu bussningarna som Robban i Säffle tillverkade åt mig! Ett riktigt kanonjobb! :D

Bild

Naturligtvis hade jag skrivit 1mm fel i ytterdiameter på ritningen till dom två stora bussningarna. Men Robban tvekade inte och svarvade glatt om dom åt mig sent på fredag kväll. Det är fan i mig service det :o

Kan också nämna att subframen nu är på sin plats under bilen och väntar tålmodigt på alla sina nya kompisar...

/Blomberg
Blomberg
Cruisare

Medlemskylt

Inläggav axza mån 23 mar 2009, 23:41

härligt! :)

hur funkar det med alu bussningar då? stelt som en sten eller hur blir det?
axza
Vansinnig

Re: Blomberg - Volvo 760 tic - Från lyx till race!

Inläggav Blomberg tor 04 mar 2010, 01:21

Hej!

Nu är det dax för lyxräsern igen!
Då projektet legat nere i snart ett år har jag haft god tid att fundera ut hur det ska byggas.
Motorn som jag tidigare hade i bilen har demonterats och toppen samt blocket har sålts var för sig.
Den huvudsakliga skillnaden mot dom gamla planerna blir motorn.
Motorn kommer bli en B230 men på ca 2,7L. Detta med hjälp av den nya veven som LGspeed tagit fram som då kommer ha 93mm (eller var det 92mm?) i slaglängd. Nya kolvar blir det också. Osäker på vad vi kommer köra med men det ger sig längre fram. Motorn är nu hos LGspeed och väntar på nya veven. Då denna vev som sagt är ny på marknaden kommer min motor bli lite av en "provmotor" med vilka kolvar som ska användas, vilka modifieringar behöver göras osv.
Toppen blir såklart :wink: en 8v! 46mm ventiler på insug och 38mm på avgas. Enem V16 kam och portat av Bandit. Dubbla ventilfjädrar är det oxå.
Det gamla grenröret från 242an samt turbon kommer användas igen. Turbon (som tjänstgjort ett halvår på audin) har lidit av stora surge problem. Då cylindervolymen blir så mycket större bör det fungera avsevärt bättre.
Vad kommer effekten hamna nånstans då? Jag gissar på kanske 450hk på hjulen och ett brett register. Ingen sprit denna gång utan vanlig bensin.
Har inte grejat nåt värre än men några smygbilder kan jag visa.

Grenrör som byggs om.

Bild
Bild

Och så kommer det bli ungefär med turbon på plats.

Bild

Bättre bakbroms. Det finaste från Volvo :D

Bild

För att montera R bromsar bak på en multilink utan adapterplattor får man svarva ner diameter något. Från 330mm till ca 322 så passar det sedan bolt-on 8)

Bild

/Blomberg
Blomberg
Cruisare

Medlemskylt

Inläggav ''FredrocK'' tor 04 mar 2010, 11:15

Gött att dä går framåt! :bs:
Har saknat den här tråden nu ett tag. :D Roliga lösningar du hittar!
Det ger en inspiration!! :bs:
Bild
BildBild
''FredrocK''
Vansinnig

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav hemi tor 04 mar 2010, 14:47

Ska bli riktigt spännande att se hur motorn kommer bete sej med 2,7l, fixar LG kolvarna också?
Tuffa bromsar bak, är det fram eller bakbromsar till R-en du har? Fattade det som att det var bakbromar du köpt, men är dom verkligen så feta???
Lycka till och hoppas du är redo när snön tinat!
De va förresten nån som sålde 8x17 r-fälgar med slicks på TPC som inte var hutlöst dyra om de ä av intresse.

//Robert
volvo 242:-)
hemi
Rödljusracer

Inläggav Blomberg tor 04 mar 2010, 15:46

''FredrocK'' skrev:Gött att dä går framåt! :bs:
Har saknat den här tråden nu ett tag. :D Roliga lösningar du hittar!
Det ger en inspiration!! :bs:

Ja det ska bli riktigt gött när den går att köra.. Är ju nästan ihamn med audin nu så det kommer bli ganska mycket fokus på 760n framöver.

Hemi:

Ja det är faktiskt så häftiga bromsar bak på en s60r :bs:
Samma typ av handbromslösning som på en vanlig 740/940 med fast större diameter på trumman så där ska det svarvas en "insats" trumma.
LG fixar kolvar med. Det går inte köra med volvo original längre eftersom kolvbulten kommer hamna längre upp pga slaget. Dvs. jag byter inte till smidda fräna (dyra) kolvar för att det är så otroligt bra utan för att jag måste.
Eventuellt ska jag återanvända dom gamla H-profilarna om det går.. Vi får se hur det blir.

Jag visste inte att det fanns 8x17 R-fälgar?? Klart jag ska ha sådana! Fast jag är i Argentina på jobb i en vecka till så dom lär vara borta innan jag kommer hem :?

Är det 8" bredd på alla R fälgar i 17"?? Det finns väl både original och kopior?? Nån som vet?

/Blomberg
Blomberg
Cruisare

Medlemskylt

Återgå till Projekt