Logotyp: Karlstad Racing
Bild: Karlstad Racing

crescendo - Opel Kadett GSI -88 (rostlagning i mängder)

Vad händer med ditt fordon? Lägg upp bilder, nyheter och info m.m.

Moderatorer: Karlie, RallyAnders, EsarR

Re: crescendo - Opel Kadett GSI -88 (rostlagning i mängder)

Inläggav crescendo sön 01 nov 2009, 23:29

Hehe stabilt Joakim. Och när jag ändå skriver i tråden. Så kan jag berätta att jag köpt mig ett par adapterringar för 9-5 aero bromsskivorna på Opelnaven. Hade gjort ritning tidigare men inte lämnat iväg dem på tilverkning ,men nu hade en kille redan gjort ett flertal så då blev det enklare att köpa färdiga av honom. I övrigt intet nytt under solen. :|
Peugeot 307 SW -06
Tack till!
http://www.meran.se
Man ska inte säga allt man vet men, man ska veta allt man säger.
crescendo
Vansinnig

Inläggav crescendo sön 18 apr 2010, 16:13

Upp med projekttråden igen. Hör och häpna jag har fått tillbaka mitt topplock ifrån renovering och portning. Inlämnat oktober 2007, klart att hämta april 2010 :o
Jag tog mig lite garagetid igår och tvättade rent topplocket och kamhuset. Därefter monterade jag i den nya kamaxeln och satte ihop de nya kolvarna med de nya vevstakarna.
Härnäst ska vevaxeln i och jag ska se om man ska decka av blocket eller plana toppen eller kanske både och. Kul att få komma vidare med motorbygget. :D
Peugeot 307 SW -06
Tack till!
crescendo
Vansinnig

Inläggav XRFredde sön 18 apr 2010, 19:42

crescendo skrev:Upp med projekttråden igen. Hör och häpna jag har fått tillbaka mitt topplock ifrån renovering och portning. Inlämnat oktober 2007, klart att hämta april 2010 :o
Jag tog mig lite garagetid igår och tvättade rent topplocket och kamhuset. Därefter monterade jag i den nya kamaxeln och satte ihop de nya kolvarna med de nya vevstakarna.
Härnäst ska vevaxeln i och jag ska se om man ska decka av blocket eller plana toppen eller kanske både och. Kul att få komma vidare med motorbygget. :D

Det var en väldig väntetid på den renoveringen. Men det är kanske värt väntan förhoppningsvis.
Gôtt och komma igång igen. Önskar dig en trevlig vår och hoppas att det blir bra och att du blir nöjd.
:bs:
XRFredde
Aspirant

Medlemskylt

Inläggav crescendo sön 23 maj 2010, 21:52

Jadu, den leveranstiden var inte att leka med, men så har priset blivit därefter också. 8)

Bjuder på några bilder av den nyrenoverade och portade toppen.
Med de nya hårdare ventilfjädrarna monterade, i övrigt naken ifrån tryckare och dylikt som synes.

Bild

Nya ventilsäten, omsvetsat och mirafräst i 3 vinklar har jag för mig det blev samt planad (ska nog tas lite till där).

Bild

Avgassidan

Bild

Insugssidan

Bild
Peugeot 307 SW -06
Tack till!
crescendo
Vansinnig

Inläggav crescendo sön 23 maj 2010, 22:10

Vi tar ett inlägg till...
För ca en vecka sedan så åkte äntligen den gamla motorn ur bilen med hjälp av en polare och hans motorlyft (tack Göran!).
Principen för detta var: lyft motor - sänk ner motor - lyft bilen - dra fram motor. Klart! :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Motor med kringutrustning samt med växellåda ev. till salu. ca 14500mil gick hur bra som helst innan bilen pallades upp.
Hugade spekulanter kan höra av sig! :wink:
Peugeot 307 SW -06
Tack till!
crescendo
Vansinnig

Inläggav crescendo lör 29 maj 2010, 10:43

Har varit och handlat lite igen. Denna gången en ny komplett koppling. Jag köpte till en 16V så svänghjulet måste modifieras lite. Denna är 228mm och till 8V så är den 216mm.

Bild

Jag var till L&J trim och kollade om de hade tid för balansering av motorbotten. De skulle även kunna fräsa till svänghjulet så anliggningytan blev bra för den nya lamellen. Blev tvungen att handla nya skruv till remskiva och tryckplatta också för jag hade förlagt dem nå´nstans. Tydligen M7 skruv så det var inte bara att plocka ur sortimentet därhemma. :|
Snart balansering på G nu, så att ihopmonteringen kan fortsätta. :D

Ja just det ja, det står en till Kadett på gården här hemma. En lätt krockad 91:a att plocka delar ifrån.

Vii kör på!
Peugeot 307 SW -06
Tack till!
crescendo
Vansinnig

Inläggav T-Micke tis 01 jun 2010, 21:25

Kul å se att det går framåt :bs:

Mvh Micke
Audi A6 1,8T Quattro -01
Rover 620 Ti -98
Rekord 2,2GLS -86
Suzuki VZ800 Marauder -99
Commodore 2,5E -82
Rekord D Caravan pågående projekt
Kadett B -68 objekt
Rover SD1 V8 -78
SAAB 96 2T -63 objekt
+ några till.... :roll:
http://www.garaget.org/T-Micke
T-Micke
Cruisare

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav crescendo tor 29 jul 2010, 09:57

Jodå än lever projektet. Jag har fått tillbaka vevaxel, svänghjul, tryckplatta och vevaxeldrev efter balansering. svänghjulet har även fått en justering för den nya tryckplattan. Det blev avsvarvat 7mm på yttre radien så det blev väl en liten lättning också kan man säga. Totalt sett så har det nog ingen betydelse då nya tryckplattan är större och borde då väga mer än originalet.

Fick hem lite delar igår som jag beställt för att kunna komma vidare med motorbygget. (Bilderna är klickbara)

Bild

Med följande innehåll. ARP bultar till svänghjulet, Ny bult till vevaxeldrevet. Och ett par saker till, se nedan.

Bild

Vad är skillnaden? Men om du tittar lite till höger då Kalle... Jo den till höger är Opel original så den är billigare. Faktiskt hela 1759kr billigare än den till vänster, det blev prajsless igen... Det är ett nytt drev till oljepumpen i stål. Originalet är i sintrat järn. Fy f-n vilket ockerpris för detta. :o

Bild

Nya drevet monterat inuti oljepumpen.

Bild

Här har vi oljetrycksreduceringventiler, en original och så den nyinköpta i nylon. Enligt förståsigpåare så kan originalet hänga sig och då blir man utan oljetryck. Vem vill bli det! Better safe than sorry alltså. Priset för detta då, 995kr! *puh* Det ÄR dyrt att trimma. :(

Bild

Lite roterande stålborste, kniv, smärgelduk och autosol så ser oljepumpen ok ut att återmontera.

Bild

Här är oljepumpen monterad och även den nya vattenpumpen är på plats.

Bild

Det var allt för för denna gång. Vi får se när nästa uppdatering blir. :)
Peugeot 307 SW -06
Tack till!
crescendo
Vansinnig

Inläggav Luuk tor 29 jul 2010, 15:23

Hahaha...härligt och se att det händer lite! :bs:
Men du återkommer väll med en uppdatering om ett par månader eller så! :wink: :bs:
"Building is the new driving"

"Fegt är fult"
Luuk
a.k.a. Logarytm

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav Uffe fre 30 jul 2010, 21:50

Luuk skrev:Hahaha...härligt och se att det händer lite! :bs:
Men du återkommer väll med en uppdatering om ett par månader eller så! :wink: :bs:

Ja, då har han monterat pumpen. ;)

Kul att det händer lite med den gamle Opeln.
If you receive an email from the Department of Health telling you not to eat canned pork because of Swine Flu - ignore it - it's just spam.
Uffe
Kung

Användarvisningsbild
MedlemskyltInför Race

Inläggav crescendo Igår, 17:02

Ja då har det gått en månad igen så... :wink:
Toppen har varit på planing hos L&J trim så nu är den 0,7mm lägre.
Lite mer har det blivit ihopsatt på motorn också. Startmotor, topplock, kamhus med nya kamaxeln i, insuget ifrån irmscher, nya kopplingen, det justerbara kamdrevet, kamrem, oljefilter och ett alldeles nytt oljetråg är nu monterat. :mekar:
Det liknar mer och mer en opelmotor igen.

Bild

Bild

Bild

Så blev det ett paket uthämtat idag också med en liten BTR inuti. Jag tröttnade på att leta upp en ifrån en lämplig bil så det fick bli denna ställbara Aeromotive 13105 istället. Den kan justeras mellan 2,4-5,5bar och tar inte så mycket plats heller. :bs:
Jämför med morakniven bredvid.

Bild

Nu går vi dvala några veckor igen eller ja det visar sig förresten. :roll:
Peugeot 307 SW -06
Tack till!
crescendo
Vansinnig

Inläggav AeRo Igår, 17:25

Ser bra ut Dan!
Power is nothing without control.
AeRo
Vansinnig

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Återgå till Projekt