Logotyp: Karlstad Racing
Bild: Karlstad Racing

Krögarn - Nissan 200sx s14a (Update 100321)

Vad händer med ditt fordon? Lägg upp bilder, nyheter och info m.m.

Moderatorer: Karlie, RallyAnders, EsarR

Re: Krögarn - Nissan 200sx s14a (Nya fälgar 091017)

Inläggav BeerBringer mån 19 okt 2009, 12:08

''FredrocK'' skrev:Grattis grattis te besiktningen! :) :bs:

Ser stadigt ut med vinterns uppdateringar där! :)

Varför just Nismo-diffen?
Alltid kul att höra lite åsikter om olika märken så. :) Jag är ju ingen kännare av dessa grejer så.. :wink:

Är det ett måste att byta huvudbromscylindern vid uppgradering av bromsarna eller är det bara bättre?

Har jämfört och funderat en hel del angående diffval.

Blir nog 1.5-vägs Nismo GT-PRO för den går att justera förspänningsmomentet på.
Nismon vara tystare än de flesta diffar också.
Går faktiskt att göra utan att demontera diffen från bilen. Bara att vika höger drivaxel åt sidan och sendan justera med hylsa/skaft.
Förspänningen går att justera på alla diffar men de måste då demonteras/sprängas för fjäderbyte.

Är rätt nöjd med min KAAZ 2-vägs men den gör bilen lite understyrd så vi tänkte prova något annat denna gången.

KAAZ har ganska högt förspänningsmonent.
Cusco RS. Jäkligt fin diff med spiralfjädrar istället för fjäderbrickor som ställer förspänningsmomentet. Ska ge mjuka spärrverkan i diffen.
Cusco MZ = typ som KAAZ
Tomei = KAAZ fast med mindre antal lameller och tokhögt förspänningsmoment.
ATS = tokhögt förspänningsmoment (finns även med kolfiberlameller)
OS-Giken, har faktiskt inte koll här.

S14 och S15 har 1" huvudcylinder. S13 har 15/16" och 300zx har 17/16".
Då man byter till ok med mer kolvarea måste man förflytta större mängd bromsvätska.
Behåller man originalcylindern får man alltså trampa bromspedalen längre sträcka.
Byter man till större cylinder får du kortare sträcka men får använda mer kraft. Är absolut inga problem att köra 17/16" med Brembo oken på Krögarns S14. Bettar som fan dom bromsarna.

Min S13 får man använda en hel del kraft på för att det ska hända något. Men det fungerar bra.
Jag har både 300zx, och S13 cylinder liggande så vi testar väll tills broder är nöjd med känslan.

Sen är bromskraftfördelaren inbyggd i huvudcylindern också. Är dock okännt om de olika cylindrarna har olika brytpunkter.

Är iaf jävligt taskig bromsbalans mellan med Brembo oken fram och original bak. Därför vi byter till 300zx bak.
Team Kreuger Racing
Kör: Nissan 200sx -92 Svart och tonad som fan!
----------------------------
BeerBringer
Streetracer

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav fulingbusen mån 19 okt 2009, 15:17

BeerBringer skrev:
S14 och S15 har 1" huvudcylinder. S13 har 15/16" och 300zx har 17/16".
Då man byter till ok med mer kolvarea måste man förflytta större mängd bromsvätska.
Behåller man originalcylindern får man alltså trampa bromspedalen längre sträcka.
Byter man till större cylinder får du kortare sträcka men får använda mer kraft. Är absolut inga problem att köra 17/16" med Brembo oken på Krögarns S14. Bettar som fan dom bromsarna.

Min S13 får man använda en hel del kraft på för att det ska hända något. Men det fungerar bra.
Jag har både 300zx, och S13 cylinder liggande så vi testar väll tills broder är nöjd med känslan.

Är iaf jävligt taskig bromsbalans mellan med Brembo oken fram och original bak. Därför vi byter till 300zx bak.

F*n va rörigt det blir i ett bromssystem(speciallt om det är ABS system 8) )... Jag har aldrig greppat detta tidigare. Större kolvareor på oket borde innebära att man behöver mindre kraft som trycker på pedalen för att uppnå samma kraft som trycker på bromsklossarna men samtidigt så ökar bromsklossarnas anliggningsyta. Är friktionen såpass hög mellan skiva och belägg så att det krävs ännu mindre kraft som trycker på klossen än med org beläggens anliggningsyta?? Eller är friktionen låg så det till viss del motverkar effekten av större kolvarea?
Joakim Karlsson
Busted Knuckle Garage
fulingbusen
Vansinnig

Användarvisningsbild

Inläggav BeerBringer mån 19 okt 2009, 16:42

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Hydrau ... _275px.png

Faktum är att storleken på bromsbeläggen (inom rimliga gränser) inte har någon betydelse rent bromsmässigt. Den reella kontaktytan är oberoende av beläggstorleken.
Ett större belägg kommer att sprida värmen som bildas över större yta/volym och därigenom gå kallare än ett litet belägg.
Team Kreuger Racing
BeerBringer
Streetracer

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav fulingbusen mån 19 okt 2009, 20:08

BeerBringer skrev:Faktum är att storleken på bromsbeläggen (inom rimliga gränser) inte har någon betydelse rent bromsmässigt. Den reella kontaktytan är oberoende av beläggstorleken.

Är det så? Jag skulle gissa på att reella kontaktytan ökar men kanske tas ut eftersom det blir mindre yttryck DVS kraft/mm2 förblir detsamma. Borde vara jämförbart med en koppling där man minskar ytan alternativt ökar trycket för att öka kraft/ytenhet.

Så "bättre bromsar" i folkmun betyder alltså kallare bromsar och starkare bromsverkan pga större kolvarea? :D
Joakim Karlsson
Busted Knuckle Garage
fulingbusen
Vansinnig

Användarvisningsbild

Inläggav BeerBringer mån 19 okt 2009, 21:07

Ja det är ett jävla avancerat ämne vi slunkit in på. Men generellt är grundregeln att den reella kontaktytan inte ökar (är ju bara topparna i ytans ojämnheter som är i kontakt och deformeras, större yta = fler toppar med mindre deformering

På kopplingar bytar man oftast material i lamellen i samband med att ytan minskas. Olika hårda material ger olika stor kontaktyta.
Kan vara så att sinterlamellen heltenkelt vill ha jävligt mycket värme för att greppa bra. Tar man då mindre antal puckar får man mer värme och mer grepp. När jag funderar på saken så är nog snacket om att greppet kommer från ökat yttryck ren jävla myt. Har du en kloss på ett bord så blir friktionskraften F=N * mu och har inget som helst med ytans storlek att göra, gäller så länge prylarna inte blivt varma mm mm.

Alla friktionsmaterial har sitt optimala arbetsområde. Racing belägg är ju t.ex helt värdelösa när dom är kalla.

Ett annat sätt att öka bromsförmågan är att flytta ut oket längre ifrån navet. Då får man längre "hävarm" och mer bromsmoment.
Team Kreuger Racing
BeerBringer
Streetracer

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav fulingbusen mån 19 okt 2009, 21:37

Fortsätter offtopic:

Hittade detta efter googlande:
"Friktionskraften är ett mycket komplicerat fenomen när man djupdyker i det, men standardmodellen är mycket enkel: friktionskraften f är proportionell mot normalkraften N:

f = my*N

där proportionalitetskonstanten m kallas friktionskoefficient. Som du ser är det inget beroende av arean. Att det är så kan man intuitivt förstå eftersom om vi t.ex. dubblar arean så blir normalkraften per ytenhet hälften så stor, så resultatet blir oförändrat. Proportionaliteten mellan friktionskraften och normalkraften kan man förstå om man tänker på att den reella kontaktytan (utgörs av några atomer som sticker ut) är ganska liten. Om man ökar normalkraften så kommer atomerna att flytta sig lite, och fler atomer kommer i kontakt med varandra. Detta gör att friktionen ökar. Att den ökar linjärt kan enklast betraktas som ett experimentellt faktum."

Tolkar jag detta rätt och fortsätter glida längre från projektet genom att prata koppling för enkelhetens skull så betyder det att area är, som du säger, orelevant. Om vi ökar trycket så kommer däremot reella kontaktytan öka då ytorna "trycks ihop" och friktionen ökar. Skriver mest detta för att reda för mig själv ut vad fan det står egentligen :lol:

Ditt resonemang angående värme och material köper jag direkt. :bocka:
Joakim Karlsson
Busted Knuckle Garage
fulingbusen
Vansinnig

Användarvisningsbild

Inläggav Krögarn fre 05 feb 2010, 22:30

Ok

Sitter på ett hotellrum i Piteå och har inte mycket annat att göra än att uppdatera tråden.

Tyvärr har jag inga bilder att bjuda på dom då dom ligger på datorn hemma i Karlstad.

Iaf, here it goes. Håller på att uppdatera bromsarna bak. Blir ventilerade skivor och rejälare ok. Bromssetupen bak blir en blandning av 300zx, Skyline och 200sx s13. En uppgradering blir det i alla fall.
Kommer köra med EBC yellow stuff belägg bak och fortsätta med Carbotech xp8 fram.

Beställde en 1.5 vägs Kaazdiff + en jädra massa bussningar (delrin/alu) förra veckan.

Bilder kommer framöver hoppas jag på.
//Andreas

Min bil kommer bli jävligt mycket grymmare än din...

Projektdelen borde döpas om till "Ryggdunkarklubben".
Krögarn
Japanese Performance

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Re: Krögarn - Nissan 200sx s14a (Lätt update 100205)

Inläggav ''FredrocK'' mån 08 feb 2010, 11:21

Nice!

Kul det där att det går att kombinera så mycket från olika modeller! :D
Är det mycket "bolt-on".. eller blir det mycke jobb för att få ihop allt?
C70 T5-740 GLE
Projekttråd
Bild
''FredrocK''
Vansinnig

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav Krögarn mån 08 feb 2010, 22:30

''FredrocK'' skrev:Nice!

Kul det där att det går att kombinera så mycket från olika modeller! :D
Är det mycket "bolt-on".. eller blir det mycke jobb för att få ihop allt?

Nja det blir bolt-on iom att jag byter allt ungefär :)

Nu är det ju inte klart än (eftersom jag i stort sett varit borta på jobb 1 månad i sträck) så bakslag kan ju inträffa.
//Andreas

Krögarn
Japanese Performance

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav Krögarn fre 19 feb 2010, 23:32

Fått hem diffen och alla bussningar så jobbet med att ta ner hela bakvagnen har precis påbörjats.

Det borde ju ha gått lätt men nåt krånglar ju alltid men aset ska ner imorgon. Har lossat i stort sett allt och sprayat på bultarna som trilskas.
Att lossa kardan från diffen visade sig vara bökigt värre. Dumt konstruerat så man fick inte på en nyckel utan att kapa av bultarna så de blev kortare.
Bild

Allt ska iaf vara förberett för att ta ner hela subramen med diff imorgon. Sen kommer jag förhoppningsvis besöka Gabriella och Asse i helgen för att pressa bussningar.

Brorsan hjälper som vanligt till. "Frodo skulle inte komma långt utan Sam". Å jag skulle inte komma långt utan brorsan.
Bild
//Andreas

Krögarn
Japanese Performance

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Re: Krögarn - Nissan 200sx s14a (Update 100219)

Inläggav Michael tis 23 feb 2010, 08:57

Inte ska det vara för lätt inte.
Hur går det?
Michael
Vansinnig

Användarvisningsbild

Inläggav Lind4hl tis 23 feb 2010, 22:10

Michael skrev:Inte ska det vara för lätt inte.
Hur går det?

Du vet väl att Asse inte är frisk, så det blev väl dåligt med pressning av bussningar antar jag..

(för visst jobbar du på samma ställe som Erik :?: )
Audi Rs2 -94
Bmw 523 touring -97
TIG-svetsar svartstål/rostfritt. Tillverkar grenrör/ länkarmar svetsar burar etc. etc. Pm för info
Lind4hl
Streetracer

Inläggav Michael tor 25 feb 2010, 09:01

Jupp jobbar på samma ställe som Erik.
Michael
Vansinnig

Användarvisningsbild

Inläggav Krögarn sön 21 mar 2010, 19:55

Ok ok ok

Bakvagnen är nu nerplockad och alla bussningar demonterade och utbytta.

Bild

Diffen är demonterad och idag skulle den bytas mot Kaaz-diffen.

Tyvärr lyckades vi inte lossa kronhjulet. Helvete vad bultarna sitter.

Bild

Bild

Ja vi är bra på väg iaf. Det känns ok ändå med tanke på bakslaget idag...det tar bara lite längre tid.
//Andreas

Krögarn
Japanese Performance

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Re: Krögarn - Nissan 200sx s14a (Update 100321)

Inläggav Asse mån 22 mar 2010, 00:26

Säker på att skruvarna inte är vänstergängade? Dom är det på en del beroende på vilket håll motorn snurrar åt.

Kom förbi garaget så kan jag lossa dom med riktiga grejjer om ni går bet :wink:
Erik Lindgren

Honda Integra Type R K24! -98
Honda CRV 2.0 -99

http://www.garaget.org/Asseee
Asse
Vansinnig

Användarvisningsbild

Återgå till Projekt