''FredrocK'' skrev:Grattis grattis te besiktningen!![]()
Ser stadigt ut med vinterns uppdateringar där!
Varför just Nismo-diffen?
Alltid kul att höra lite åsikter om olika märken så.Jag är ju ingen kännare av dessa grejer så..
![]()
Är det ett måste att byta huvudbromscylindern vid uppgradering av bromsarna eller är det bara bättre?
Har jämfört och funderat en hel del angående diffval.
Blir nog 1.5-vägs Nismo GT-PRO för den går att justera förspänningsmomentet på.
Nismon vara tystare än de flesta diffar också.
Går faktiskt att göra utan att demontera diffen från bilen. Bara att vika höger drivaxel åt sidan och sendan justera med hylsa/skaft.
Förspänningen går att justera på alla diffar men de måste då demonteras/sprängas för fjäderbyte.
Är rätt nöjd med min KAAZ 2-vägs men den gör bilen lite understyrd så vi tänkte prova något annat denna gången.
KAAZ har ganska högt förspänningsmonent.
Cusco RS. Jäkligt fin diff med spiralfjädrar istället för fjäderbrickor som ställer förspänningsmomentet. Ska ge mjuka spärrverkan i diffen.
Cusco MZ = typ som KAAZ
Tomei = KAAZ fast med mindre antal lameller och tokhögt förspänningsmoment.
ATS = tokhögt förspänningsmoment (finns även med kolfiberlameller)
OS-Giken, har faktiskt inte koll här.
S14 och S15 har 1" huvudcylinder. S13 har 15/16" och 300zx har 17/16".
Då man byter till ok med mer kolvarea måste man förflytta större mängd bromsvätska.
Behåller man originalcylindern får man alltså trampa bromspedalen längre sträcka.
Byter man till större cylinder får du kortare sträcka men får använda mer kraft. Är absolut inga problem att köra 17/16" med Brembo oken på Krögarns S14. Bettar som fan dom bromsarna.
Min S13 får man använda en hel del kraft på för att det ska hända något. Men det fungerar bra.
Jag har både 300zx, och S13 cylinder liggande så vi testar väll tills broder är nöjd med känslan.
Sen är bromskraftfördelaren inbyggd i huvudcylindern också. Är dock okännt om de olika cylindrarna har olika brytpunkter.
Är iaf jävligt taskig bromsbalans mellan med Brembo oken fram och original bak. Därför vi byter till 300zx bak.