Logotyp: Karlstad Racing
Bild: Karlstad Racing

PRYL - Mazda B2000 (säljs i delar)

Vad händer med ditt fordon? Lägg upp bilder, nyheter och info m.m.

Moderatorer: Karlie, RallyAnders, EsarR

Inläggav PRYL lör 20 jan 2007, 19:44

Lite nya framsteg idag.
Jag plockade loss tanken så känns det lite tryggare att slipa och svetsa bredvid.
Ena bryggan för bakaxeln är på plats, det återstår bara två småplåtar där ramen har kapat av.
Jag hoppas på att fixa den sista notchen imorgon efter att jag köpt ny tigersåg så att jag kan kapa på de sista trånga ställen som återstår.
Bild
Bild
Bild
Bild
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild

Inläggav Grävling lör 20 jan 2007, 20:39

friskt kapat hälften vunnet. pryl.
snacka om att du ligger i bra nu.
ser snyggt ut det där iallafall.
Riddare av det kantiga sjuhundrafyrtio bordet
Grävling
Volvo mannen

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav PRYL sön 21 jan 2007, 21:34

Sista C-notchen är nu på plats så nu kan jag börja passa in bakaxeln ordentligt och börja se över hur jag ska bygga fyrlänken.
Bild
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild

Inläggav Lisa sön 21 jan 2007, 23:59

Du kunde inte låta bli garaget efter pizzan och filmen ? :lol:
Mvh Lisa

Audi A4 Sportquattro -07
Lisa
Cruisare

Användarvisningsbild

Inläggav PRYL ons 24 jan 2007, 09:01

Lisa skrev:Du kunde inte låta bli garaget efter pizzan och filmen ? :lol:

Jag hade kört ett pass innan filmen, men orkade inte uppdatera projektet direkt så det fick bli en rulle mellan passen. :)

Jag kapade och slipade igår också.
Det blev ett par fästen för de undre stagen i fyrlänken, det är kapat i 3mm med jag behöver två 5mm tjocka bitar att använda för undre delen som kommer att få mest påfrestning.
Tanken är att svetsa ihop bitarna till en U-form som sedan bultas i staget, på så vis kan jag använda original infästning i bakaxeln.
Bild
Bild
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild

Inläggav Catman ons 24 jan 2007, 09:08

som de säger i Disney's bilar:
I haven't felt this low i years :wink:

detta kan bara bli bra....grymt bra
Vad vi bäst behöver i livet,
är någon som visar oss vad vi kan
Catman
Vansinnig

Användarvisningsbild

Inläggav ''FredrocK'' ons 24 jan 2007, 11:28

Gött å se att du klurar ut fortsättningen i projektet här! :D Kör på!

Vet inte om du har allt klart med hur du ska tillverka 4-länken.
Annars kanske Mats Ivarson kan va ett tips. Killen har en projekttråd på Zatzy bla. om en Grön äldre 240 som han bla byggt 4-länk på.
Vet inte om dä kan va nåt.. men ja tänkte ja tipsar iaf iom att du har en 240 axel på den nu. :D

http://www.zatzy.com/showthread.php?t=238511
C70 T5-740 GLE
Projekttråd
Bild
''FredrocK''
Vansinnig

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav PRYL ons 24 jan 2007, 12:41

''FredrocK'' skrev:Gött å se att du klurar ut fortsättningen i projektet här! :D Kör på!

Vet inte om du har allt klart med hur du ska tillverka 4-länken.
Annars kanske Mats Ivarson kan va ett tips. Killen har en projekttråd på Zatzy bla. om en Grön äldre 240 som han bla byggt 4-länk på.
Vet inte om dä kan va nåt.. men ja tänkte ja tipsar iaf iom att du har en 240 axel på den nu. :D

http://www.zatzy.com/showthread.php?t=238511

Tackar, det är en av trådarna som jag spanat i under mitt forskningsarbete.

Jag har faktiskt pluggat en del på vad som händer med olika vinklar, längder och infästningspunkter av fyrlänken för att se vilket uppförande som bilen kommer att få.
Jag har hyffsad koll på hur jag ska bygga, det blir inte en optimal placering av infätningen av stagen i karossen pga sänkningen som jag har gjort nu. Jag skulle isf få bygga en brygga över flaket för att fästa mina övre stag i och det blir inte snyggt och tar plats i flaket. Nu hade jag inte tänkt att det skulle bli någon 402meters räser så jag nöjer mig med att räkna lite så att det inte blir allt för stora vridningar av axeln när den fjädrar.
Axeln kommer att flytta sig en del från övre till undre läge, och iom att jag i första han ska ställa ut bilen så centrerar jag bakhjulen i max sänkt läge, det gör att i cruisingläge ligger något hjulen framför mitten i bakskärmarna, något som jag hoppas inte syns allt för mycket.
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild

Inläggav ''FredrocK'' ons 24 jan 2007, 13:39

Ok! då ä ja mä! Låter som du har bra koll på läget där!
Låter som ett vettigt val tycker ja att sikta in dig på att det ser bra ut när den ligger på marken!
Förhoppningsvis är det väl så som folk mest ska se den! Toklåg!!! :wink: 8) hehe..
Ska bli intressant å se hur du kommer lösa det tycker ja! Kör hårt!
C70 T5-740 GLE
Projekttråd
Bild
''FredrocK''
Vansinnig

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav Neumann tor 25 jan 2007, 18:14

Bild

Blir den så här låg sen pryl :lol: :twisted:
Tack till
www.carbonize.se och kimmo på forumet
Neumann
Streetracer

Användarvisningsbild

Inläggav PRYL tor 25 jan 2007, 20:50

Den blir den tyvärr inte så mongolågt. :|
Ramen ligger en liten bit under karossens linje vilket gör att jag inte kan lägga karossen i backen utan att kapa isär hela bilen och sänka den över ramen.
Nu kommer det inte längre fungera att göra så iom att jag har en motor som inte har vevaxeln liggande i bottendelen, detta flyttar motor en bra bit upp i motorutrymmet.
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild

Inläggav JerdaN tor 25 jan 2007, 21:21

PRYL skrev:Nu kommer det inte längre fungera att göra så iom att jag har en motor som inte har vevaxeln liggande i bottendelen, detta flyttar motor en bra bit upp i motorutrymmet.
(Läs:) Det kommer en pickis version 2.0 om ett par år som är ännu lägre... :wink:
//Daniel

Sommarbil: Nissan Skyline R33 GTS25T
Bruksbil: Volvo S40N T5 AWD
JerdaN
EBay is my homeboy

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav Casco tor 25 jan 2007, 22:26

grymt pryl......
Casco
mostwanted

Användarvisningsbild

Inläggav PRYL tor 25 jan 2007, 22:54

Idag blev det planering med infästning av bälgarna.
Jag har mätt och räknat och kommit fram till att jag behöver lägga en platta 70mm ovanpå bakaxeln som jag sedan fäster bälgarna i för att hamna i rätt nivå för att lägga ramen i backen.
Jag upptäckte att det skulle kunna fungera att använda de övre länkarmarnas originalinfästning för att fästa bälgarna på.
De bygger 65mm så det blir perfekt att lägga en 5mm platta ovanpå som sedan bultas i sidan på infästningarna.
Bild
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild

Inläggav ''FredrocK'' fre 26 jan 2007, 07:49

Ah! Se där ja! kul lösning med bälgplaceringen där!
Vet inte om ja sett just den lösningen förut nån gång!
Men dä ser ut att bli väldigt bra tycker ja! 8)
Alltid nice å kunna använda befintliga fästpunkter på olika sätt så!
C70 T5-740 GLE
Projekttråd
Bild
''FredrocK''
Vansinnig

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Återgå till Projekt