Efter att fått sambon att gå med på släpkärra på gården var det inte mycket mer övertalning som behövdes tills även pickup blev godkänd, vi måste ju ha en bruksbil...
Jag letade efter en pickup som var hyffsat rostfri som det skulle kunna busas till lite och lyckades hitta en hyffsat Mazda B2000 i Stockholm som en gång i tiden varit en seriöst iordninggjord pickup, men som förfallit en aning med bucklor och andra skavanker som tex saknade delar på stötfångaren och lite andra ställen som inte hade rätt former.
2 timmar efter att jag hade sålt S2:an och den lämnat garageuppfarten satt jag på X2000 på väg att hämta Mazdan.
Bilen användes i dess ursprungsskick under halva sommaren och en besiktning gjordes i samma skick för att sedan ställas av och pysslas till inför nästa sommar.
Planen var att sätta på hydraler och köra ett rent USAPIMP-stuk på den med 20" kromfälgar, lacka SS-ränder och byta den horribla färgen invändigt.
Det blev som vanligt inte riktigt som man tänkt sig, idag så sitter det en ny fyrlänksupphängning på bakaxeln och ett hyffsat snabbt luftfjädringssystem, allt hemtagen från Chassistech i USA via Fastcar här i Sverige.
Invändigt blev det inte riktigt som jag hade planerat heller. Ett par nya stolar samt fyrpunktsbälten från Sparco inhandlades från ASP Karlskoga. De satt monterade i två veckor tills jag blev övertalad av Crescendo att hiva ut hela inredningen(för andra gången) och ljudisolera hela kupen, ett ljudbygge som jag från början hade små planer för blev ett mycket större projekt. Idag är kickpaneler i stort sett färdiga och en ny baslåda i samma stil som kickpanelerna håller på att ta form.
Det har även letat sig in ett Xbox i bilen som styrs via fjärrkontroll och ses via en 7" 16:9 takskärm, skärmen kommer att bytas till touchskärm som styr luftfjädringen och som även visar Xboxens mediacenter.
På planen ligger även byte av färg på bilen så att det tar bort lite Epa-stuk, som det ser ut kommer det att bli en del airbrush-motiv på utsidan och förmodligen en del på insidan.
Vad slutresultatet blir vet jag inte än, för det ändrar på sig hela tiden, men planen är att ha en riktigt låg pickup som samtidigt kan höjas ett par decimeter så att det går att köra till soptippen utan att skrapa sönder hela bilen.
Bilder på bilen när jag hämtade den:
Efter 2 års mer eller mindre stiltje i garaget så har jag börjat med jobbet att få lite stil på pickupen. Någon som är avundsjuk?

Blir ny färg invändigt till att börja med, sedan blir det besiktning och avställning innan man drar igång med kap och svets.