Logotyp: Karlstad Racing
Bild: Karlstad Racing

PRYL - Mazda B2000 (säljs i delar)

Vad händer med ditt fordon? Lägg upp bilder, nyheter och info m.m.

Moderatorer: Karlie, RallyAnders, EsarR

PRYL - Mazda B2000 (säljs i delar)

Inläggav PRYL sön 28 aug 2005, 22:24

(Jag köpte bilen pga av det blir så mycket som skall köras både hem och från gården/huset, det blir en hel del renoverings-skräp och en massa löv och annat krafs som måste köras bort, och det är tråkigt att jaga släpkärra varje gång.
Efter att fått sambon att gå med på släpkärra på gården var det inte mycket mer övertalning som behövdes tills även pickup blev godkänd, vi måste ju ha en bruksbil... 8)
Jag letade efter en pickup som var hyffsat rostfri som det skulle kunna busas till lite och lyckades hitta en hyffsat Mazda B2000 i Stockholm som en gång i tiden varit en seriöst iordninggjord pickup, men som förfallit en aning med bucklor och andra skavanker som tex saknade delar på stötfångaren och lite andra ställen som inte hade rätt former.

2 timmar efter att jag hade sålt S2:an och den lämnat garageuppfarten satt jag på X2000 på väg att hämta Mazdan.
Bilen användes i dess ursprungsskick under halva sommaren och en besiktning gjordes i samma skick för att sedan ställas av och pysslas till inför nästa sommar.

Planen var att sätta på hydraler och köra ett rent USAPIMP-stuk på den med 20" kromfälgar, lacka SS-ränder och byta den horribla färgen invändigt.
Det blev som vanligt inte riktigt som man tänkt sig, idag så sitter det en ny fyrlänksupphängning på bakaxeln och ett hyffsat snabbt luftfjädringssystem, allt hemtagen från Chassistech i USA via Fastcar här i Sverige.

Invändigt blev det inte riktigt som jag hade planerat heller. Ett par nya stolar samt fyrpunktsbälten från Sparco inhandlades från ASP Karlskoga. De satt monterade i två veckor tills jag blev övertalad av Crescendo att hiva ut hela inredningen(för andra gången) och ljudisolera hela kupen, ett ljudbygge som jag från början hade små planer för blev ett mycket större projekt. Idag är kickpaneler i stort sett färdiga och en ny baslåda i samma stil som kickpanelerna håller på att ta form.

Det har även letat sig in ett Xbox i bilen som styrs via fjärrkontroll och ses via en 7" 16:9 takskärm, skärmen kommer att bytas till touchskärm som styr luftfjädringen och som även visar Xboxens mediacenter.

På planen ligger även byte av färg på bilen så att det tar bort lite Epa-stuk, som det ser ut kommer det att bli en del airbrush-motiv på utsidan och förmodligen en del på insidan.
Vad slutresultatet blir vet jag inte än, för det ändrar på sig hela tiden, men planen är att ha en riktigt låg pickup som samtidigt kan höjas ett par decimeter så att det går att köra till soptippen utan att skrapa sönder hela bilen.

Bilder på bilen när jag hämtade den:
Bild
Bild
Bild

Efter 2 års mer eller mindre stiltje i garaget så har jag börjat med jobbet att få lite stil på pickupen. Någon som är avundsjuk?
Bild
Blir ny färg invändigt till att börja med, sedan blir det besiktning och avställning innan man drar igång med kap och svets.
Senast redigerad av PRYL sön 30 jul 2006, 21:51, redigerad totalt 5 gånger.
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild

Inläggav PRYL lör 10 sep 2005, 21:39

Fula mätartavlor:
Bild

Lite trevligare färg på inredningen, nu ska bara stolar, ratt, mittkonsoll och dörrsidorna filas till...
Bild
Senast redigerad av PRYL tor 24 nov 2005, 20:14, redigerad totalt 1 gång.
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild

Inläggav PRYL tis 27 sep 2005, 18:41

Fick en liten sändning från ASP Karlskoga idag. :P
Ska pryda inredningen i pickupen inom det snaraste.

Bild
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild

Inläggav PRYL ons 28 sep 2005, 21:43

Jodå, visst fungerar de ihop med 2meter PRYL.
Så här ser de ut sittande i pickupen:
Bild
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild

Inläggav PRYL mån 17 okt 2005, 12:24

Har fått pickuppen godkänd hos SBP idag så nu ska den ställas av så fort de sista löven lossnat så man slipper köra trädgårdsskräp i A3:an.

Mina åka upp/ner-prylar samt fyrlänk har kommit till Sverige och finns förhoppningsvis hos mig snart.
Senast redigerad av PRYL tor 24 nov 2005, 20:14, redigerad totalt 1 gång.
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild

Inläggav PRYL ons 26 okt 2005, 22:29

Ahhh, fick äntligen de sista prylarna som jag beställt, nu blir det äntligen att återgå till garaget igen så fort det blir lite lugnare på jobbet.

Kollar så att allt verkar vara med:
Bild

Switchbox som följde med systemet:
Bild
Börjat montering av bälgarna:
Bild
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild

Inläggav PRYL tor 27 okt 2005, 22:25

Stämmer bra att det är ett kit, kände inte att det var läge att börja bygga ett helt nytt från skratch som en newbie inom luftfjädring. Men fler planer finns när det här lirar, slutplanen är att kunna lägga trösklarna i backen, men för det krävs en mycket mer omfattande ombyggnad av ramen.

Det har hänt lite mer ikväll. Ena sidan är nu klar för att lackas innan det ska monteras ihop. Jag ber om uräkt att PIMP-fälgarna tappat lite krom på bilderna.

Maxhöjd:
Bild
Maxsänkt:
Bild
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild

Inläggav PRYL tis 01 nov 2005, 23:36

Börjat montera 4-länken som skulle vara bolt-on. Någon som har ett par bult som fäster bra i luft? Triangellänken bak är inte riktigt överens med min mått. Reserande stag passade inte i de främre fästena heller så även där får jag tillverka egna.
Bild
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild

Inläggav PRYL tis 08 nov 2005, 23:32

Det närmar sig...
Halva ramen färdigslipad och lackad med hammarlack.
4-länken i stort sett klar och solenoider på plats i vardera hörn. Det flesta kablagen är även färdigdragna.

Bild

Fick även hem mitt nya steg idag som ska driva basen och kickpaneler. Bild
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild

Inläggav PRYL ons 09 nov 2005, 23:29

Tja, jag fyller på med fler bilder från kvällen:
Fick förstärkning i form av en Crescendo som hjälpte mig med planering av ljudet och även en hel del pyssel med att plocka ren kupen och ramen.
Bild

Full fräs, fräser bort plåt med ett fräsborr för att lämna mer plats åt kickpaneler:
Bild
Rensat kupen från det mesta för att kunna isolera med asfaltmatta
Bild
Inredning på fel plats.
Bild
Fick hjälp att plocka bort tanken och bromsrören för att kunna slipa och lacka ramen
Bild
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild

Inläggav PRYL tor 10 nov 2005, 22:28

Jag har börjat isolera golvet för att kunna få lite trevligare ljud i bilen framöver. Det blir även bitumen under bakrutan och över resten av golvet, men det får bli något annan kväll.
Bild
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild

Inläggav PRYL fre 11 nov 2005, 23:30

Börjat med kickpanelerna.
Bild
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild

Inläggav PRYL ons 16 nov 2005, 19:43

Kickpanelerna börjar ta bra form, återstår "bara" plastning, spackling och slipning. Har fått mer välbehövlig hjälp av Dan vid konstruktion och planering av ljudet.

Dan fixerar bafeln lite bättre mha smältlim:
Bild

Här provar vi fram rätt vinkel:
Bild

Här har vi fått fram formen på kickpanelerna genom att sträcka högtalartyg runt panelerna innan de ska plastas:

Bild
Bild
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild

Inläggav PRYL ons 16 nov 2005, 22:35

Vila är dumt, har kört ett pass ytterligare ikväll.
Ljudisolerat ytterligare i kupen med DB-Axe som är en vidareutveckling av Noisekiller. Plastat första lagret på kickpanelerna och köpt en 7" takskärm som får hänga med fram tills touchskärmen inhandlas.

Bild
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild

Inläggav PRYL sön 20 nov 2005, 15:54

Efter en j**la massa finspackel och slipning så börjar kickpanelerna bli tillräckligt bra för att kunna lacka.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
PRYL
PIMP

Användarvisningsbild

Återgå till Projekt