Logotyp: Karlstad Racing
Bild: Karlstad Racing

Midnight blower.

Allmänt för oss bilintresserade

Moderatorer: EsarR, Balou, RallyAnders

Midnight blower.

Inläggav Jansson tis 03 jul 2007, 23:23

Tänkte lägga upp en tråg om Janne Lundins gamla amazon Midhight Blower och se om det är någon mer än jag som tycker att detta var ett redigt fränt bygge. :D
Har hittat bilder på ett annat forum för ett tag sedan och tror därför att det inte är någon som misstycker om jag postar bilderna här..
Bilen är dock tyvärr borta, antingen exporterad utomlands eller skrotad då den ej finns kvar i registret men den hederliga B20 motorn ska tyligen fortfarande ligga i händerna på Herr Lundin.
Kan även skvallra om hans nya projekt http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie ... 1e817b8e52
På detta projektet ska en an de 6st tillverkade 16 ventilstopparna till B20 användas. (för mer info sök på amazonklubbens forum) har någon länk till bilder på den någon stans kan nog maila den vid intresse (om jag hittar den)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
//Amazonen är fortfarande under konstruktion.
Jansson
Streetracer

Användarvisningsbild

Inläggav ''FredrocK'' ons 04 jul 2007, 09:16

Kul att du la ut artikeln om just den här bilen! :D
Den Bilsporttidningen har ja fortfarande kvar hemma. Min första tror ja om ja inte kommer ihåg fel. :)
Å just den här artikeln har ja nog läst och kollat på 100-tals gånger!
Min absoluta favoritbil som liten! 8) Tyckte den här amazonen va såå snygg!
Fortfarande en grym bil både när det gäller prestanda å puts!

Kul å se att han kör på med vilda ideer Lundin! Hans nya projekt verkar ju bli helt galet!!
Tackar så möe för länken där! Värt å kolla vidare i den tråden framöver! :)
C70/740/740/200sx/180sx/Cmax/V70II
Bild
BildBild
''FredrocK''
Vansinnig

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav Jansson ons 04 jul 2007, 09:40

Ja han har vilda idér men han har också nog med kunskap och vilja att genomföra dom.. Har även gamla artiklar från bilsport om Professorns folka, Ernies 142, Tomas 140, Kjells 140 som han la ut 85000 på samt en mycket intressant artikel av Herr Lundin om varför han använder vatten insprutning och hur det fungerar.
Kan även lägga upp dessa om intresse finns?
Jansson
Streetracer

Användarvisningsbild

Inläggav Uffe ons 04 jul 2007, 09:47

Kungley Amazon.
:bs:
Lägg ut dom du, det finns intresse.
If you receive an email from the Department of Health telling you not to eat canned pork because of Swine Flu - ignore it - it's just spam.
Uffe
Kung

Användarvisningsbild

Inläggav WhitemonkeY! fre 06 jul 2007, 06:19

äähh turbo och lustgas är redan ute ^^
WhitemonkeY!
Rödljusracer

Användarvisningsbild

Inläggav Jansson mån 16 jul 2007, 21:13

Nu har man äntligen fått lite tid över att uppdatera här..

Kjells 140, vet inget mer om den än vad som står i artikeln.
Bild
Bild
Bild

Ernies 140 (har hört många rykten om både honom och bilen men har inte en aning om dom stämmer)
Bild
Bild
Bild
Bild

Rullarns PV. (om jag inte minns fel så satt det en 2.8 liters B20 i denna och den motorn ska idag tydligen ligga i händerna på Jens gustavsson.
Bild
Bild
Bild
Bild

Professorns folka (ska enligt honom själv ha haft ca: 200 hk men har hört sägas att turbo aggregatet han använde lämpat sig bäst för runt 400, hmm)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Jansson
Streetracer

Användarvisningsbild

Inläggav Uffe mån 16 jul 2007, 21:24

Tack för dom Jansson, mycket trevliga urklipp. :bs:
If you receive an email from the Department of Health telling you not to eat canned pork because of Swine Flu - ignore it - it's just spam.
Uffe
Kung

Användarvisningsbild

Re: Midnight blower.

Inläggav jouko sön 02 mar 2008, 09:49

hej.

jag köpte denna bil från bröderna "dalton" eller dupont och dupont som en del kallade dem.
köpte den utan motor men byggde sen upp bilen med en likadan motor,
sålde sedemera den senare till en polack efter ett ras och troligt att han exporterade den till polen. men fram till 1999 hade den samma lack och inget rost.
gillade lösningen på dörrlåsen som var gjorda av solenoidern från startmotore i karossen och inte monterade i dörrarna.
petersen
jouko
Aspirant

Inläggav Jansson sön 02 mar 2008, 14:10

Hej Jouko.

Du var alltså en av ägarna till midnightblower efter herr Lundin?
Okej berätta gärna mer om denna bil och skicka gärna över om du har bilder på den.

Min mailadress är erikjanss@hotmail.com.
Skulle verkligen vara kul att höra lite mer om dörrlås mekaniken samt om du hade bilder på bilen..
Jansson
Streetracer

Användarvisningsbild

Inläggav Perzy tis 04 mar 2008, 10:48

Finfina bilder :bs:

Vilken nostalgi, de där tidningarna satt man och lusläste i ungdomens dar... :D Bostic var ju fantastiskt duktig på att skriva, och Gert Karlsson hade också sina ljusa stunder.
Turboladdning sågs som nånting riktigt, riktigt avancerat då... :lol:
Saab 9-5 V6t Automat 1999.
Saab - Das Turbo.
Perzy
Glidare

Användarvisningsbild

Inläggav Toppline1 tor 22 jan 2015, 19:59

Härliga bilder synd att den blev stulen från mig och brorsan av jouko som körde taxi i sthlm.Han åkte helt sonika till garaget i/på tunvägen i Solna antagligen med bärgare hämtade han upp bilen och några pengar fick jag aldrig så där är sanningen om amazon En som vi ägde än gång i tiden och som vi köpte den kontant från janne lundin allt annat är båg om någon tror att det gick rätt till jouko och andra sida gjorde en namnteckning förfalskning för att komma över bilen sen vet jag inte vad som hände med denna amazon från 66
Toppline1
Aspirant

Inläggav Toppline1 tor 22 jan 2015, 20:04

jouko skrev:hej.

jag köpte denna bil från bröderna "dalton" eller dupont och dupont som en del kallade dem.
köpte den utan motor men byggde sen upp bilen med en likadan motor,
sålde sedemera den senare till en polack efter ett ras och troligt att han exporterade den till polen. men fram till 1999 hade den samma lack och inget rost.
gillade lösningen på dörrlåsen som var gjorda av solenoidern från startmotore i karossen och inte monterade i dörrarna.
petersen

Näe du köpte inte bilen du stal bilen från oss mig och brorsan
Och förfalskade min namnteckning och andra sidan så har du inga papper kvar som bevisar din oskuld till det hela alltså är du skyldig till urkund och grov stöld går man in i gamla register så kan man tyda namnet vem som skrev på handlingarna
Toppline1
Aspirant

Återgå till Allmänt